Heb je iets te verkopen?
Dan heb je daar waarschijnlijk ook teksten voor geschreven.
Maar bij ’t schrijven van verkoopteksten kunnen er snel foutjes in sluipen. Niet in de grammatica of spelling – ik hoop dat je dat goed hebt gecontroleerd. Maar foutjes in de inhoud. In de omschrijvingen.
Daarom: vijf punten om in gedachten te houden als je verkoopteksten schrijft.
1. Het gáát niet om wat je verkoopt
Klinkt gek, hè?
Want voor jou gaat het daar wel om.
Maar een goede verkooptekst gaat niet over het product, die gaat over de lezer.
Net als in een winkel.
Je zegt: “Hallo, kan ik u ergens mee helpen?” Niet: “Hallo, wij verkopen leuke douchesets en parfums, ze ruiken echt heerlijk.”
Nu kan je online niet letterlijk gesprek met je lezers, maar je kunt teksten wel zó schrijven dat ze zich aangesproken voelen.
Benadruk niet wat je verkoopt maar wat dat klanten oplevert: een mooie onderhoudsvrije tuin, een professioneel geschilderde woonkamer, tijdsbesparing door een efficiënt boekhoudprogramma.
2. Je bent niet uniek
Ik zie vaak websites waar de voordelen van het product worden benadrukt. Dat lijkt logisch: je promoot wat je verkoopt. Het probleem is dat jij zelden een uniek aanbod hebt.
Er zijn honderden webdesigners in Nederland. En wat voor tekst zie je regelmatig op hun websites?
Als bedrijf heb je een goede website nodig. Daarmee ben je altijd up-to-date en trek je nieuwe klanten. Wij begrijpen dat je een goede website nodig hebt. Zoekmachinevriendelijk, eenvoudig in gebruik en mooi ontworpen.
Wat hebben ze mij nu verteld?
Dat een website belangrijk is. Niet waarom juist zij m’n nieuwe site moeten ontwerpen.
Natuurlijk mag je best uitleggen waarom een website belangrijk is – ik vertel tenslotte ook waarom je zou moeten investeren in goede teksten.
Maar dat moet niet het enige zijn wat je vertelt.
Ik wil weten waarom ik voor jou zou kiezen. Ben je goedkoop? Onwijs goed? Ergens in gespecialiseerd? Bied je supergoede klantenservice? Heb je een duidelijke eigen stijl?
Kortom: benadruk wat jou uniek maakt. Want dát is waar klanten voor kiezen.
3. Je weet veel meer dan je klanten
Jij kent je product of dienst door en door. Je klanten niet.
Een voorbeeldje: de term ‘SEO’ is prima ingeburgerd bij online marketeers, webdesigners, en de hippere bedrijfseigenaren.
Maar niet bij de hovenier die vindt dat ‘ie nu toch maar eens aan de website moet. Voor hem is het fijn als ik ook even uitleg wat SEO is en waarom hij er iets om moet geven.
Je ziet ’t ook vaak bij apparatuur. Dan staat er een opsomming van de technische snufjes. Bij camera’s bijvoorbeeld. Hebben ze het over de ISO-waarde, een Digic 4+ Beeldprocessor, een APS-C Sensor.
Denk je dat klanten weten wat dat betekent? De meeste waarschijnlijk niet.
Dus als je specialistische termen, keurmerken of afkortingen gebruikt, leg ze dan ook even uit.
Beschrijf wat het inhoudt of welk voordeel het de klant oplevert:
- “Het SFC-keurmerk, wat wordt toegekend aan verantwoord geproduceerd hout, …”
- “Met een maximale ISO-waarde van 64000 kan je zelfs in het duister nog goed zichtbare foto’s maken.”
Op die manier weet je zeker dat iedereen begrijpt wat jij bedoelt.
4. Je vertelt snel te veel
Je bent trots op je werk. Je wil er álles over vertellen. En dat is prima, maar niet op je website.
Samenwerkingspartners? Een pagina vol ‘interessante links?’ Al je 53 diensten apart beschreven? Een uitgebreide bedrijfshistorie?
Doe maar niet.
Als je álle informatie op je website knalt, raken lezers al snel het overzicht kwijt.
Zij willen vlot weten of ze bij jou gaan vinden wat ze zoeken. Dat lukt niet als de eerste helft van de homepagina bestaat uit een (meestal saaie) bedrijfsgeschiedenis. Of als ze eerst 10 sub-submenu’s moeten doorzoeken. En kiezen uit 5 diensten is ’n stuk eenvoudiger dan kiezen uit 15.
Je moet je soms even afvragen: kan ik minder schrijven?
Zijn er pagina’s die weinig toevoegen? Alinea’s die overbodig zijn? Schrap ze dan.
5. Je bent iets té enthousiast
Je hebt misschien de neiging om te benadrukken hoe goed je aanbod is. En hoe leuk, en hoe geweldig de kwaliteit is, en dat het echt de ideale keuze is, en niet eens duur!
Onderdruk die neiging alsjeblieft. ‘Less is more’ geldt ook voor verkoopteksten.
Wat vind je prettiger lezen?
- “Onze prachtige, hippe kleding van topkwaliteit is perfect geschikt voor iedereen die er modieus, stoer en sportief uit wil zien.”
Of:
- “Onze hippe kleding is geschikt voor iedereen die er modieus en sportief uit wil zien.”
- (Of, leuker: “Met onze stoere truien en jeans ben je altijd goed gekleed, zelfs voor die onverwachte date.)
Bij teveel bijvoeglijk naamwoorden verwatert je tekst. Er is niets wat eruit springt.
Je hoeft niet álles te benadrukken om succesvol te zijn, en je hoeft ook niet iedereen aan te spreken.
Kies liever voor een paar punten waar jij je op wil profileren (zie ook punt 2) en leg daar de nadruk op.
Betere verkoopteksten schrijven?
Hou dan bovenstaande punten in gedachten. Dat levert betere, overtuigendere teksten op.