8 Tips om webteksten te schrijven die wél gelezen worden

8 Tips betere webteksten

Wat is de domste vergissing als je webteksten schrijft?

Denken dat lezers zin hebben om te lezen.

Forget it.

Hebben ze niet.

Lezers zijn lui. Ze willen geen moeite doen om informatie te vinden of je tekst te begrijpen.  Ze hebben eigenlijk al geen zin om je tekst überhaupt te lezen.

Dus als jij het ze niet héél makkelijk maakt? Klikken ze weg. Op naar de volgende.

 

Maar ze willen iets kopen. Dan lezen ze toch?

Soms. Een beetje. Als je tekst goed geschreven is.

En dan nóg lezen ze vaak alleen de tussenkopjes, dikgedrukte woorden en opsommingen.

Niet de hele tekst.

Wil je dat jouw webteksten wél gelezen worden? Maak ze dan heel goed.

Ik geef je alvast 8 tips om zelf betere webteksten te schrijven.

 

1. Varieer in zinslengte

Een tekst heeft ritme. Net als muziek: lange noten en korte noten vormen samen de melodie. Bij teksten werkt dat net zo.

Te veel lange zinnen maakt een tekst onoverzichtelijk. Te veel korte zinnen maakt de tekst ‘hakkerig’ en irritant om te lezen.

Variatie is dus belangrijk. Wissel een paar kortere zinnen af met een lange zin. Zo houd je de aandacht van lezers vast.

Hierdoor kun je ook punten benadrukken. Kijk maar naar het verschil:

Wij maken moderne websites, volledig op maat ontworpen, met responsive design en alle functionaliteiten die jij nodig hebt.

Wij maken moderne websites. Volledig op maat ontworpen, met alle functionaliteiten die jij nodig hebt. En in responsive design.

Probeer het uit in je eigen teksten. Kijk wat er gebeurt als je een lange zin in tweeën hakt of juist twee korte zinnen samenvoegt. Wat doet dat met de tekst?

 

2. Actief, niet passief

Actieve zinnen zijn korter en directer. Dat leest prettiger:

Passief: Onze SEO-tool wordt door veel ondernemers gebruikt.
Actief: Veel ondernemers gebruiken onze SEO-tool.

Bij actieve zinnen doet het onderwerp (veel ondernemers) iets met het lijdend voorwerp (de SEO-tool). Bij passieve zinnen is dit andersom.

Je neiging is om je product/dienst vooraan te zetten. Dáár gaat de tekst toch over? Maar dat leest dus minder fijn.

Passieve zinnen zijn omslachtiger en vaak onduidelijker. Gebruik dus toch zoveel mogelijk actieve zinnen. Vinden je lezers prettig.

 

3. Twijfel niet

We durven niet stellig te zijn. Dus schrijven we ‘misschien’ en ‘waarschijnlijk,’ en ‘we kunnen’ of ‘we zullen.’

Die twijfel komt over op je lezers. Dat maakt geen goede indruk. Je moet overtuigend schrijven, zonder twijfels en voorbehouden. Want als jij al niet overtuigd bent, waarom zouden zij het dan zijn?

Niet: Wij kunnen je complete boekhouding voor je regelen.
Wel: Wij regelen je complete boekhouding.

En niet: Dan is WordPress waarschijnlijk een goede keuze.
Wel: Dan is WordPress de beste keuze.

Maar: doe geen valse beloftes. Schrijf niet “Wij verdubbelen je jaaromzet” als je dat niet altijd waarmaakt. In zo’n geval is een twijfelwoord wél goed.

 

4. Schrijf zoals je praat

Lezers willen niet hoeven nadenken wat jij bedoelt.

Schrijf je heel formeel, met dure woorden en jargon? Of probeer je modern te zijn met vage marketingtermen?

Dan haken ze af. Ze begrijpen niet wat je schrijft of voelen zich niet aangesproken.

Schrijf dus zoals je praat. Toegankelijk en vriendelijk. Met woorden van je zeker weet dat lezers ze begrijpen, en zonder onnodig ingewikkeld te doen.

 

5. Let op de opmaak

Hoe je tekst eruit ziet is net zo belangrijk als de inhoud:

Opmaak tekst voorbeeld

Zie je hoeveel verschil het maakt?

Lezers scannen een tekst vaak. Ze lezen titels en tussenkopjes, dikgedrukte stukjes, misschien de eerste zin van een alinea. Daar moet je op inspelen.

Houd je alinea’s kort. Gebruik bullet points voor opsommingen. Maak belangrijke tekst dikgedrukt of cursief.

Let ook op regellengte (niet te lang) en letterformaat. Ga voor minimaal 14 pixels, liefst nog iets groter. Niet iedereen heeft goede ogen, en veel mensen lezen op mobiel of tablet. Houd daar rekening mee.

 

6. Belangrijke informatie eerst

Als een pagina 5 alinea’s heeft, hoe groot is de kans dat je de eerste alinea leest? En de laatste?

Je snapt ’t al: die laatste wordt veel minder vaak gelezen. Zet je belangrijkste informatie dus bovenaan.

Dit is precies de reden dat je geen welkomsttekst moet hebben. Die neemt de waardevolste plek in beslag.

Gebruik die plek liever om direct duidelijk te maken wat je doet en welke voordelen je biedt, zoals gratis verzending of levenslange garantie. Dát spreekt aan.

 

7. Geef voordelen, geen feiten

Deze ken je. Benefits, not features. Voordelen in plaats van feiten.

Maar hoe doe je dat?

Is ‘Wij maken alles op maat’ een voordeel? ‘We zijn 24/7 bereikbaar?’ Of ‘We maken automatische back-ups van je website?’

Nope.

Dat lijken voordelen, maar het zijn feiten. Eigenschappen.

De échte voordelen zijn dat de klant niet betaalt voor wat ‘ie niet nodig heeft; nooit lang hoeft te wachten op antwoord; en zich geen zorgen hoeft te maken over dataverlies.

Benoem het dus beide. “We maken automatische back-ups van je website. Als er iets misgaat met je site, of hij wordt gehackt? Dan maak jij je geen zorgen. Want met één klik is alles weer hersteld.”

 

8. Controleer en optimaliseer

Een vlotte, overtuigende tekst schrijven is moeilijk genoeg. Maak het jezelf niet nog lastiger door meteen perfectie te eisen.

Begin gewoon. Schrijf iets op. Ben je ongeveer tevreden? Hop, verder gaan.

Daarná ga je alles controleren en optimaliseren.

En waar let je dan zoal op?

  • Taalfouten
  • Onlogische, onduidelijke of kromme zinnen
  • De opmaak en zinslengte
  • Te veel herhaling van een woord (gebruik synoniemen)
  • Overbodige woorden (schrap alles wat je weg kunt laten)

Laat de tekst ook doorlezen door iemand anders. Die kijkt er met een frisse blik naar en ziet andere dingen dan jij.

 

Lezers zijn lui, jij toch niet?

Het kost meer moeite om zoveel aandacht aan je webteksten te besteden. Dat maakt het verleidelijk om je oude teksten te laten staan, of toch ‘even snel tussendoor’ de nieuwe te schrijven.

Maar goede webteksten kunnen écht verschil maken. Dus neem de tijd ervoor en houd deze tips in gedachten. Succes!

 

2018-01-23T13:16:49+00:00