Een blog over Ahmed. En over marketing

Marketing bij de Praxis

Marketing: alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.

Bij het woord denk ik gelijk aan strategieën, reclames, social media. Aan een plan. Maar het is veel simpeler dan dat.

We gaan ons appartement verkopen. Dan heb je altijd van die klusjes die nog even moeten gebeuren. Plintjes, likje verf over die lelijke plek, heel veel zooi weggooien. En er moest ergens een houten voorschotje komen.

Dus stonden we, vriend en ik, bij de Praxis te hannessen met een nogal grote plank die onze auto in moest. Dat ging net.

“Past het wel?” vroeg de man naast ons. Hij was bezig spullen in zijn busje te laden.

“Ja hoor,” zei ik vriendelijk. “Beetje proppen maar ik pas er nog precies naast.”

Mijn vriend probeerde zich er aan de andere kant naast te vouwen. Lukte niet. Plank maar een beetje verschuiven dan.

De man bekeek onze pogingen met een lichte frons.

“Wonen jullie ver?” vroeg hij. Nee, we woonden niet ver. Tien minuutjes.

“Leg maar bij mij achterin, breng ik het wel naar jullie huis.”

Hé?

Oh! Dat is aardig.

De plank ging in het busje, het busje volgde ons keurig naar huis en daar laadden we het weer uit.

“Kijk, hier is mijn kaartje,” zei de man. Ahmed, zag ik. Ahmed was klusser/verhuizer/schilder.”Bel maar als je iets nodig hebt!”

En dát is nou slimme marketing.

Geen inventieve reclamecampagnes, ludieke social media-acties of hippe website. Gewoon. Beetje aardig zijn voor je medemens. Vrijblijvend je hulp aanbieden. Laten zien dat je een toffe gast bent, betrouwbaar en behulpzaam. Daar krijg je klanten mee.

Mochten we nog eens klushulp zoeken weet ik alvast wie ik in kan schakelen.

2018-01-23T13:16:51+00:00