Bedrijfsgroei: de wijze les van een klein restaurant

Klein is fijn

Afgelopen weekend was ik in Maastricht.

We gingen eten bij Witloof, een klein restaurant wat we vonden via TripAdvisor.

Gezeten aan een knus tafeltje in de hoek raakten we aan de praat met de Belgische eigenaar.

“Voorheen waren we groter,” vertelde hij. “In de kelder stonden ook nog tafeltjes.”

Waarom hij dan kleiner was geworden?

“Ik was alléén nog maar aan het managen. Er was geen tijd voor een praatje, voor contact. Elke tafel werd bediend door twee, drie verschillenden. Dat wilde ik niet meer.”

Elk tafeltje zat vol. Toch nam hij de tijd om zeker tien minuten met ons te kletsen.

 

We denken altijd over groeien…

Het zette mij aan het denken.

Het gaat altijd over groeien. Groter worden.

Groeien van bedrijf in Google

Je wil het assortiment van je webwinkel uitbreiden. Vaker gaan bloggen. Een groter winkelpand bemachtigen.

Want groei betekent meer omzet en meer klanten. Dat willen we allemaal wel, toch?

 

Maar we hebben het nooit over klein blijven.

En dat zouden we vaker moeten doen.

Ik vind Wehkamp en Bol.com reuzehandig maar die zijn er al. Van jou zie ik liever een kleine, mega-gespecialiseerde webshop. Zo eentje waar ik precies vind wat ik zoek, bijvoorbeeld het perfecte tuig voor mijn hond.

Tuig van Dexter

 

Zo koos ik ook voor een kleine webdesigner, Barhey. Dat vond ik fijner dan een bureau. Hij heeft ’t druk, dus ik ben niet de enige die er zo over denkt.

En ons luxe koffiezetapparaat komt bij een klein winkeltje vandaan. Waar we de koffie mochten proeven en uitgebreid advies kregen.

 

Kleiner betekent specialiseren

Als je klein bent moet je je wel specialiseren. Een kleine buurtdierenwinkel kan niet opboksen tegen Zooplus, een modewebshop niet tegen Wehkamp. ‘We doen een beetje van alles’ is dan een slechte strategie.

Maar specialisten, dáár ontbreekt het vaak aan.

Een dierenwinkel die heel veel soorten hondenvoer verkoopt en daar ook goed advies over kan geven. Een modewinkel waar de kleding direct wordt ingekort of aangepast, zodat ’t altijd goed zit. Een make-upzaakje wat alleen dierproefvrije make-up verkoopt.

Daar zou ik met plezier naar binnen lopen.

Want voor een algemeen assortiment met standaardproducten hoef ik niet naar jouw winkel of website. Dan zoek ik gewoon de goedkoopste. Maar als jij iets extra’s biedt, wat die giganten niet kunnen … dan word ik graag je volgende klant.

 

Groei om klein te blijven

Misschien moeten we gewoon anders tegen bedrijfsgroei aan gaan kijken.

Niet denken over meer ruimte, producten, en klanten. Maar over meer kennis, verdieping, en aandacht.

Hoe kun je klanten nog beter van dienst zijn? Waar is behoefte aan? Waarin kan jij je onderscheiden van anderen?

Écht onderscheiden hè, niet als marketingbullshit maar iets wat jij serieus beter doet dan de anderen. Heb je dat nog niet? Bedenk dan wat het zou kunnen zijn. Waarin jij over 1, 2 of 5 jaar de beste (of enige) kan worden.

 

Elke avond vol

In het restaurantje, waar we inmiddels aan een heerlijke vlierbloesemjenever-cocktail zaten, praatten we nog even verder met de eigenaar. Het had twee jaar gekost om kleiner te worden. Van klein naar groot gaat heel vlot, zei hij, maar andersom is veel lastiger.

Nu stonden ze met twee man in de keuken, en drie in de bediening. Ze namen de tijd voor hun gasten.

En, vertelde hij trots: “Het zit sindsdien elke avond vol.”

Soms is kleiner worden precies wat nodig is om groter te groeien.

2018-01-23T13:16:50+00:00