Dé manier om betere webteksten te schrijven (met 5 tips)

Betere webteksten tips

Dé oplossing om direct betere webteksten te schrijven? Komt ‘ie:

Wees nooit tevreden met de eerste versie

Niet wat je verwachtte?

Ik weet het, het is een beetje flauw.

Maar het is ook waar.

Als je in één keer de perfecte tekst wil schrijven, lukt het nooit.

Koken Schrijven

Koken is net als schrijven.

Vergelijk het met koken: dan gooi je ook niet in één keer alle kruiden in de pan. Je voegt wat knoflook toe en je proeft. Nog wat erbij, ook nog wat gember en paprikapoeder. Beetje limoensap. Wat bruine suiker. En dan is het klaar. Heerlijk! Perfect gekruid!

Dat lukt alleen stap voor stap. Als je alles direct in de pan mikt dan blijkt je gerecht te zout, of te pittig, of overheerst de koriander.

Schrijven is net zo. Als je het meteen goed wil doen en alles in de tekst wil stoppen dan verlies je het overzicht. De tekst wordt ongebalanceerd, te langdradig, chaotisch.

 

Bovendien maakt het je onzeker

Als je alleen maar denkt aan het eindresultaat krijg je snel last van faalangst. Is dit wel het juiste woord? Is dit een logische indeling? Nee, dit slaat nergens op, ik begin wel opnieuw.

Het geeft meer vrijheid als je gewoon gaat schrijven. Het hoeft niet goed te zijn, je hoeft alleen maar iets neer te pennen. Daarná ga je het goed maken.

Een bekende tekstschrijver, David Ogilvy, schreef eens:

I am a lousy copywriter, but I am a good editor. So I go to work editing my own draft. After four or five editings, it looks good enough to show to the client.

Hij was enorm succesvol, dus hij deed vast iets goed.

Maar hoe doe je dat dan?

 

1. Het hoeft niet perfect, het hoeft niet perfect, het hoeft niet perfect.

Honderd keer herhalen.

Dan pas gaan schrijven.

 

2. Je mag niet herschrijven terwijl het nog niet af is

De verleiding is groot.

Er staan twee alinea’s, je bent bezig met de derde maar dan bedenk je dat die zin uit de eerste alinea eigenlijk anders moet.

En voor je het weet ben je een half uur op die ene zin aan het puzzelen, en dat was nou net niet de bedoeling.

Weersta die verleiding. Maak je eerste versie helemaal af, leg ‘m een paar uur (of een dag) aan de kant en ga dan pas herschrijven.

Dat aan de kant leggen is ook belangrijk – het geeft je de kans om er met een frisse blik naar te kijken.

 

3. Houd alle informatie paraat (of juist niet)

Er zijn twee methodes.

Je hebt alle quotes, statistieken en onderzoeken paraat en kan ze direct in de tekst invoegen.

Of je schrijft nu alleen ‘quote van einstein’ en ‘grafiek van kaasverkoop’ en gaat ze achteraf opzoeken.

Wat je niet moet doen is tijdens het schrijven van je eerste versie die informatie op gaan zoeken. Voor je het weet zit je anderhalf uur te lezen over de teruglopende kaasverkoop in Zuid-Frankrijk. Niet omdat je het zo interessant vindt maar dan hoef je tenminste niet te schrijven.

Pro tip: gebruik Evernote om alle relevante info op te slaan. Dan hoef je het later niet meer terug te zoeken.

 

4. Het mag best een beetje rommelig zijn

Twijfel je tussen twee titels? Zet ze gewoon allebei neer. Dan beslis je morgen.

Het hoeft niet perfect, hadden we afgesproken, en het hoeft ook niet netjes.

Je indeling hoeft niet te kloppen, en je kunt prima de introductie overslaan en als laatste schrijven. Ik heb wel eens een blog ongeveer zo geschreven:

Eerste versie eindversie

 

 

5. Een goede voorbereiding is het halve werk

Het is een cliché, ik weet het.

Maar het is makkelijker schrijven als je weet:

  • Wat de boodschap van de tekst moet zijn
  • Wie ‘m straks gaat lezen
  • Welke eisen aan de lengte, schrijfstijl of uitwerking zijn
  • Wat de call-to-action moet worden
  • Wanneer de deadline is

Doe een beetje vooronderzoek. Dat scheelt je later weer extra werk, en voorkomt dat je gestresst gaat schrijven en geen tijd meer hebt voor een tweede, derde of vierde versie.

Perfectie is overrated

Beter teksten die ‘goed genoeg’ zijn op je website, dan teksten die ooit fantastisch zullen zijn maar nu als kladversie in Word staan.

Begin dus gewoon met die eerste versie. En ga ‘m daarna aanscherpen en verfijnen. Oh, en als je denkt dat je daar helemaal geen tijd voor hebt? David Ogilvy verdiende miljoenen met zijn teksten. Dan is zijn succesmethode de moeite van het proberen waard, toch?

2018-01-23T13:16:53+00:00