Kwaliteit hoog in het vaandel? Bewijs het dan ook even.

Overtuig lezers

Op bijna elke website zie ik dit soort zinnen:

  • “Bij ons staat kwaliteit hoog in het vaandel.”
  • “Wij leveren uitsluitend topkwaliteit.”
  • “Scherpe prijzen voor de beste kwaliteit.”

En meer variaties.

Misschien ook wel op jouw website.

Want je lévert ook kwaliteit, toch? Je doet je uiterste best voor je klanten? Dan moet je ze dat toch vertellen?

Nou … nee.

Je moet het ze laten zien.

 

Lezers geloven niet in je kwaliteit

We hebben allemaal wel negatieve ervaringen met een bedrijf. Misschien kreeg je een product niet geleverd. Of het schilderwerk was niet zo mooi als je had verwacht. Of de klantenservice bleek een aaneenschakeling van frustrerende gesprekken met veel ‘nee, sorry, ik verbind u door.’

Toch beloofde dat bedrijf waarschijnlijk óók kwaliteit.

Ze leverden het alleen niet.

En daarom geloven lezers het niet als jij schrijft dat je geweldige kwaliteit levert. Je kan zoveel schrijven, er is geen enkele garantie dat je het waarmaakt.

 

Dus moet je het ze laten zien

Je zult je lezers moeten overtuigen dat jij wél eerlijk bent. Hoe doe je dat?

 

Met testimonials of reviews

Met testimonials of reviews laat je klanten aan het woord. Heb je een flink aantal positieve reviews verzameld? Dan bewijst dat je kwaliteit. Anders zou je immers niet tientallen enthousiaste klanten hebben.

Plaats alleen echte reviews, geschreven door bestaande klanten. En moedig mensen vooral aan om eerlijk te zijn. Het is geloofwaardiger als er soms een klein minpuntje staat dan wanneer elke review laaiend enthousiast is, zonder verdere onderbouwing.

 

Met een blog

Een blog is meer dan een marketingtool. Publiceer je met regelmaat leuke, informatieve blogs? Dan zien lezers dat je weet waar je ’t over hebt.

Je kunt bijvoorbeeld schrijven over recente ontwikkelingen in je vakgebied. Of uitleg geven over je werk: welk laminaat is geschikt voor welke ruimtes? Hoe onderhoud je het goed? En welke mogelijkheden zijn er als je iets bijzonders wil?

Je toont vakkennis aan – en dat gaat vaak samen met kwaliteit.

 

Met garanties

Ik zocht een webdesigner. Daar zijn er véél van. Uiteindelijk twijfelde ik tussen een stuk of drie verschillende. Met alledrie nam ik contact op. Ik vroeg: wat als ik echt niet blij ben met het resultaat?

“Tsja,” zeiden er twee, “dan gaan we proberen het op te lossen maar je zal wel moeten betalen.”

De derde antwoordde dat hij zijn uiterste best ging doen om me alsnog blij te maken en dat, als dat écht niet zou lukken, ik mijn geld terug kreeg.

Dat was Barhey, en hij heeft deze website gemaakt.

Ik koos voor hem omdat hij die garantie durfde te geven. Daar sprak vertrouwen uit. Je zegt eigenlijk: ik wéét dat ik goed ben, dus ik durf deze afspraak te maken want jij gaat niet ontevreden zijn.

 

Met een goed portfolio of goede productfoto’s

Het beste bewijs van kwaliteit is je product of dienst zélf.

Met een portfolio zien klanten voorbeelden van je werk. Dat jij kwaliteit levert kunnen ze dan zelf zien. Als je werk daadwerkelijk goed is, tenminste.

Met foto’s doe je hetzelfde: je toont je product. Zorg voor meerdere foto’s in hoge kwaliteit, die ook op groot formaat bekeken kunnen worden. En gebruik alleen foto’s van je echte producten, dus geen soortgelijke spullen of de standaardfoto’s van de fabrikant.

Hoe beter ik je aanbod vooraf kan beoordelen, hoe groter de kans dat ik ’t ga kopen.

 

Doe jij je best om bezoekers te verleiden en overtuigen?

Er zijn natuurlijk meer manieren om kwaliteit te bewijzen. Fantastisch webdesign, een sterke reputatie, slimme promotie, gratis samples – verzin het maar. Ik heb nu vier suggesties gedaan om je op weg te helpen.

Belangrijker dan hoe je het aanpakt is dat je het aanpakt. ‘Kwaliteit hoog in het vaandel’ hebben is echt niet meer voldoende. Kan jij die kwaliteit aantonen? Dan levert ’t je klanten op.

2018-01-23T13:16:50+00:00