Hoe krijg je weer zin om te bloggen?

Zin in bloggen

 

Ik vond er niks aan. Dat hele bloggen.

Zat ik weer te piekeren over een geschikt onderwerp, of over de lengte van de tekst. Zouden lezers dit wel leuk vinden?

Gevolg: ik blééf het uitstellen.

En de blogs die ik wel schreef?

Matig. Dertien-in-een-dozijn. Omdat ik afkeek van grote bestaande blogs en lekker makkelijke onderwerpen koos, waar iedereen over blogde.

Het duurde even, maar uiteindelijk besefte ik het probleem.

Regels.

 

Want bloggen doen we volgens de regels

Als je met een blog begint zoek je tips. Hoe schrijf ik leuk? Hoe vind ik lezers? Hoe word ik succesvol?

En dan lees je dingen als:

  • Optimaliseer voor zoekmachines
  • Schrijf voor de juiste doelgroep
  • Bepaal een goede strategie
  • Schrijf zoals je praat
  • Zoek gastbloggers
  • Plaats voldoende links

Nog voordat je begint heb je al die regels al in je hoofd.

Is dat erg?

Nou, niet per sé. Het is goed om na te denken over wat je met je blog wil bereiken, welke schrijfstijl bij je past en voor wie je ‘m schrijft. En sommige tips zijn echt zinvol: dat je korte alinea’s moet maken bijvoorbeeld.

Maar al snel bekruipt je het gevoel dat je aan al die tips moet voldoen. Dat er één recept voor succes is, en als je dat niet volgt wordt ’t nooit wat.

Tenminste, dat had ik wel.

 

En daar wordt het niet leuker van

Wie vind het nou leuk om te bloggen over verplichte onderwerpen, met verplichte afbeeldingen en een verplichte strategie?

Het is meteen zo zakelijk. Iets wat moet voor Google.

Terwijl bloggen zo simpel is.

Jij schrijft over iets wat je interessant vindt. Dat schrijf je een beetje leuk op: vlotte schrijfstijl, overzichtelijk, met aandacht voor je lezers. En dan komen er mensen die dat onderwerp ook leuk vinden en er graag over willen lezen.

That’s it.

Stel: je hebt een blog over geurkaarsen.

Dan kan je heel erg gaan nadenken over wie je doelgroep is en wat ze willen lezen. Je kan keywords gaan zoeken. Je kan afkijken waar andere geurkaarsblogs over gaan. Je kan je teksten zes keer doorlezen, of ze wel genoeg spreektaal zijn.

Of je vertelt gewoon enthousiast over de heerlijke koffiegeur van je nieuwste kaars.

 

Neem jezelf als uitgangspunt

Herken je het probleem, dat je best wil bloggen en het ook wel belangrijk vind, maar nooit zin hebt?

Denk dan eens na over hoe je schrijft.

  • Altijd op basis van keywords?
  • Binnen één strak thema?
  • Met een minimale of maximale lengte?
  • Altijd over concrete tips of acties?

Heb je daar eigenlijk wel lol in?

Want bloggen zou leuk moeten zijn. Je kan vertellen over je vakgebied, je hobby, je interesses, je bedrijf – en je hebt nog een geïnteresseerd publiek ook. Anders zouden ze ’t niet lezen.

Máák het dus ook leuk.

Bedenk wat jij zelf interessant vindt. Niet je doelgroep, of je klanten, of je baas – JIJ. En neem dat als uitgangspunt.

Zo schreef ik een artikel over gratis foto’s voor je blog. Heeft niet direct te maken met tekstschrijven. Maar wel een beetje, want een blog heeft soms afbeeldingen nodig. En ik vond het toevallig wel heel leuk.

Wil je graag korte, snappy artikels schrijven die bomvol info staan? Doen. Schrijf je liever uitgebreide blogs met superhandige handleidingen? Ook prima. Verhalen over je laatste schilderklus compleet met foto’s? Leuk! Uitleg over kleurtheorieën en hoe je interieurbladwaardige kleurencombinaties voor in je woonkamer kiest? Ook heel tof.

Er is niet één beste manier. Niet één weg naar succes.

Maar pas als jij schrijft met plezier, wordt je blog plezierig om te lezen.

2018-01-23T13:16:54+00:00