Schrijf met kleur en overtuig je lezers

Schrijf met kleur

Je verkoopt hetzelfde als je concurrenten. Je website is modern en responsive, maar die van hen ook. Je bent goed voor je klanten, best goedkoop, je levert fatsoenlijke kwaliteit – maar zij óók.

Hoe kan je dan toch opvallen?

Je wil tenslotte dat mensen bij jou komen en niet bij de concurrent.

Jezelf wat beter aanprijzen dan maar?

Je bent niet zomaar een specialist, nee, je bent dé specialist. Je levert niet gewoon goede kwaliteit, maar de aller-, allerbeste. En klantvriendelijk, dat is voor jou geen loze kreet: nee, het is je missie.

Maar eh…

Niemand gelooft je.

 

Ze hebben het allemaal al eens gehoord

Dit is hoe veel bedrijven zich presenteren:

Wij zijn hét bureau voor webdesign. We maken elke website op maat en we denken actief met u mee. Ons bedrijf is professioneel, klantvriendelijk en servicegericht. We streven naar een scherpe prijs-kwaliteitverhouding zodat u nooit te veel betaalt. Ons werk is altijd snel geleverd en we bieden een tevredenheidsgarantie. Daarom noemen wij ons graag uw partner in webdesign.

Het staat wel lekker professioneel.

Maar geloofwaardig?

Nee.

Het is als de marktkoopman die hard roept: “De lekkerste appels hierrrr!” Ja leuk, maar die naast hem en tegenover hem roepen dat ook. En jij gelooft ze geen van drieën.

Misschien zien jouw webteksten er ook zo uit. Misschien zie je er niet eens een probleem in, en denk je “wat kletst die meid toch, m’n teksten zijn toch zeker prima?”

Lees dan even verder. Laat ik je zien wat het probleem is én hoe het anders kan.

 

Het probleem met zo’n tekst

Het vertelt de lezer he-le-maal niets.

Nada.

Ik wil altijd vooral heel veel vragen gaan stellen:

Betekent ‘op maat’ dat álles kan zoals ik het bedenk? Moet ik daar extra voor betalen? Of betekent het dat ik keuze heb uit 15 designs waarvan de kleuren kunnen worden aangepast?

Die tevredenheidsgarantie, krijg ik dan mijn geld terug als ik niet tevreden ben? Wordt het opnieuw gemaakt? Wat als de resultaten van mijn nieuwe website na een maand enorm tegenvallen, of na drie maanden?

Snel geleverd, hoe snel is dat dan? En kost dat extra?

Jij weet precies wat je bedoelt met je verhaal. Maar die lezer, die weet dat niet.

En hij gelooft je niet, want vorige week nog hing hij gefrustreerd aan de telefoon met een ‘servicegericht’ bedrijf wat daar iets héél anders onder bleek te verstaan dan hijzelf.

Je zult dus met iets beters moeten komen om die lezer te overtuigen.

 

Durf ergens voor te staan

Je bent niet én de goedkoopste, én de beste, én de meest klantvriendelijk én de meest meedenkende én de snelste.Waarom zou je teksten schrijven alsof je dat wel bent?

Omdat je bang bent dat klanten anders naar je concurrent gaan?

Omdat al die concurrenten ’t ook over zichzelf zeggen?

Omdat je niet weet hoe het anders kan?

Hartstikke zonde.

Je kunt nu eenmaal niet in alles de beste zijn. Maar wel in één ding. In je prijzen, je klantvriendelijkheid, je dienstverlening, je kwaliteit, je productieproces. Er is vast iets wat jij anders, beter, doet dan de concurrenten.

En dat ene ding moet je in je teksten benadrukken.

 

Maak het heel concreet

Stel: een webdesigner wil zich onderscheiden op kwaliteit. Hij maakt namelijk echt heel goede websites. Maar als hij schrijft ‘ik lever topkwaliteit’ gelooft niemand ‘m. Dus hij schrijft:

“Ik volg geen hippe trends en ik gebruik geen standaardplugins. Ik ontwerp gewoon steengoede websites met een design waar je jaren mee vooruit kan. En ik werk je website ook in de toekomst gratis bij als er belangrijke updates of beveiligingslekken zijn. “

Niet slecht, toch?

Nog een voorbeeld. Een loodgietersbedrijf wat echt alles doet voor zijn klanten. Wat zij op hun site kunnen schrijven is:

“Niets is zo onhandig als een wc die niet meer doorspoelt, net als je twee kinderen hondsberoerd zijn. Of je gootsteen zit verstopt, maar je nieuwe liefde komt vanavond bij je eten en nu kan je die stapel afwas niet wegwerken. Daarom zijn wij elke dag en op elk tijdstip bereikbaar. Voor spoedgevallen kan je altijd bellen – zelfs om 02:34 ’s nachts. Binnen twee uur komt er iemand langs.”

Klinkt toch toffer dan “wij zijn servicegericht.”

En je kunt van alles verzinnen om mee op te vallen:

  • Met uitgebreide en eerlijke productinformatie, zoals gebruiksvideo’s
  • Met supergoede bereikbaarheid via telefoon, mail en social media
  • Met een unieke eigenschap (“de enige met 100% slaafvrije chocolade“)
  • Met gemak, zoals van een snelle installatie of altijd kunnen opzeggen
  • Met tips over je product, zoals recepten of voorbeelden hoe je ’t kan gebruiken

 

Hoe zijn jouw teksten?

Vertel jij lezers echt iets over je bedrijf? Of verschuil je je achter de clichés en standaardzinnen?

Laat zien wat je belangrijk vindt en vertel dat aan je lezers. Doe net of je het aan een goede vriend uitlegt. En schrijf dát op. Wedden dat het veel beter klinkt dan al die marketingtaal?

2018-01-23T13:16:53+00:00