Goede blogtitels zijn geen clickbait.

Blogtitels clickbait

Een paar weken terug ontdekte ik de blog van Het Blogbureau. Sindsdien lees ik ‘m regelmatig.

Maar toen kwam het artikel van 10 januari en dacht ik: nee hè.

Het artikel gaat over blogtitels. Briljant goeie blogtitels, om precies te zijn.

Leuk!

Maar dit waren de eerste tips:

Blogtitels clickbait

 

Oftewel: clickbait.

 

Wat is clickbait?

Wikipedia zegt:

Clickbait (letterlijk: “klikaas”) is een benaming voor internetjournalistiek die gebruik maakt van vage, sensationele koppen in een poging om de lezer tot een “klik” te verleiden. Vaak weet het artikel de sensatie van de kop niet waar te maken.

Op Facebook zie je ze vaak. Gesponsorde artikels met titels als:

  • Na deze tip gooi jij nóóit meer een avocadopit weg!
  • Met deze 5 tips word jij een échte SEO-expert!
  • In dit schokkende filmpje zie je waarom je nóóit straathonden moet aaien!

Je kent ze vast. En hoe vaak heb jij op zo’n link geklikt en dacht je achteraf: “Wauw, ja, dit was echt heel erg leerzaam?”

Hoe vaak klik je überhaupt op zo’n link?

 

Het voordeel van clickbait:

Het levert kliks op.

Anders deed niemand het want kom op, die titels zijn verschrikkelijk. Maar het werkt. Dus wordt het gebruikt.

 

Het (veel grotere) nadeel van clickbait:

De titel belooft bijna altijd veel, véél meer dan het artikel waarmaakt.

Je gooit nog steeds je avocadopitten weg. Die 5 SEO-tips had je al tig keer gelezen. En dat straathonden hondsdol kunnen zijn wist je ook allang.

Dus geloof je er niks meer van.

Je klikt die links niet eens meer aan.

Want jij laat je niet keer op keer besodemieteren, toch?

 

Je moet je lezers dus ook niet besodemieteren.

En met titels als “De schokkende waarheid over SEO” of “Schrijf je beste blogartikel ooit met deze tips” doe je dat wel.

Tenzij je écht iets schokkends te vertellen hebt natuurlijk. Of briljant blogcoach bent.

Je wil dat lezers je vertrouwen. En dat ze je blog lezen omdat je leuk schrijft, leerzaam bent, omdat je ze waardevol advies geeft.

Niet omdat jij ze lokt met een dramatische titel.

 

Hoe moet het dan wel?

Net wat minder heftig.

Hoe maak ik mijn blogartikels nog beter?
Wat je echt moet weten over Facebook
De waarheid over …

Kortom: zoals je ze zelf óók liever zou lezen.

2018-01-23T13:16:50+00:00