5/5
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Algemeen

Snel afgeleid tijdens je werk? Lees hoe dat komt én hoe je het verandert

29 augustus 2017·
Daniëlle Kelder
Blog snel afgeleid

Ik keek naar de klok. Half twaalf. Buiten was het donker. Nog héél even, dacht ik.

Alleen nog even deze clickers voorbij.

Last of us Clicker

Ik speelde The Last of Us.

Een spel waarin je rondloopt in een apocalyptische wereld vol zombies: clickers.

Ze zijn eng en gevaarlijk. De beste strategie is ze stilletjes voorbij sluipen.

Als het niet lukte probeerde ik het nog een keer. En nog een keer. En nog een keer.

 

Gek hoe dat werkt, dacht ik.

Tijdens mijn werk voelt een kwartier soms heel lang.

Maar ik speel moeiteloos 3 uur gefocust een spelletje.

Ik kan ook urenlang alles uitzoeken voor een vakantie. Route, activiteiten, leukste hotel, beste restaurant.

Maar bij een half uur research voor een opdracht heb ik twee pauzes nodig.

Hoe zit dat?

 

Het probleem met concentreren

Je ergens op concentreren betekent vooral: nee zeggen tegen al het andere.

Dat vinden we moeilijk.

Komt door vroeger. Als je in de jungle een takje hoort breken wil je weten of het een tijger is.

Dan is het handig dat zo’n afleiding je aandacht trekt.

Alleen hadden we vroeger geen last van appjes, kletsende collega’s en een eindeloze stroom e-mails.

Lastig.

Want na een afleiding kan het wel 25 minuten kosten om je opnieuw te concentreren.

 

Hoe werkt concentratie in je brein?

Concentratie kost energie.

Vooral taken die veel zelfdiscipline vragen of waarbij je veel beslissingen moet nemen.

Doe je iets vervelends? Dan is bijna alles leuker. Elk mailtje, elk liedje op de radio, is een welkome afleiding.

Je moet jezelf dan dwingen om toch te focussen op je werk.

Vaak lukt dat een tijdje, maar uiteindelijk raakt die zelfbeheersing uitgeput.

Doe je iets leuks, dan heb je veel sterkere prikkels nodig om afgeleid te raken. Het kost je dus weinig moeite om gefocust te blijven.

En daardoor hou je het langer vol.

 

Ja, leuk die theorie. Maar hoe verbeter je je concentratievermogen?

Er zijn eigenlijk drie problemen:

  1. Je wordt snel afgeleid
  2. Je kunt je moeilijk opnieuw focussen
  3. Je wil langer gefocust kunnen doorwerken

Alledrie kun je aanpakken.

 

1. Beperk afleidingen

In Focus: The Hidden Power of Excellence  beschrijft auteur Goleman twee soorten afleidingen: afleiding door je omgeving zoals geklets, e-mails en telefoontjes; en afleiding door jezelf zoals gedachten of pijn.

Die moet je zien te beperken.

Noteer ‘n paar dagen waardoor je wordt afgeleid. En probeer iets te doen aan terugkerende stoorzenders. Misschien is het best simpel:

  • Een noise-cancelling koptelefoon
  • Je e-mail en appjes alleen op vaste tijden bekijken
  • Een andere bureaustoel waarop je comfortabel kunt werken
  • Een app of boekje om al je ‘oh, niet vergeten om…’s op te schrijven
  • Browserextenties zoals Stayfocusd of Forest

Zelf ben ik fan van Forest. Ik schreef er zelfs een blog over. Je blokkeert tijdelijk websites die jou veel afleiding bezorgen. Daardoor vraagt het minder zelfdiscipline van jou om ze niet te bezoeken, want ze zijn niet beschikbaar.

 

2. Herpak je concentratie

Dit is mijn grootste valkuil. Als ik tien seconden naar een vogel kijk, kost het me tien minuten om weer verder te werken.

Soms helpt het om mezelf heel bewust aan het werk te zetten: NU die tekst afmaken, daarna dit artikel lezen.

Of even iets heel anders doen. Iets waar je energie van krijgt. Eén level van een spelletje spelen, dansen op je favoriete muziek, een sportoefening doen.

Dan kun je daarna weer met nieuwe energie verder werken.

 

3. Train je focus

Focus is trainbaar.

Hoe vaker je oefent in het negeren van impulsen, hoe beter je hierin wordt.

Het maakt niet uit waarmee je dat oefent. Als jij bij je rondje supermarkt allerlei lekkers keurig in de schappen laat liggen, train je dezelfde impulsbeheersing als tijdens je werk.

Dit is de belangrijkste factor voor een goede concentratie. Dus zoek expres prikkels op – en leer ze negeren.

Wat ook helpt, is mediteren. Aan niets denken. Adem in, adem uit. Hoofd leeg. Daarmee oefen je het negeren van interne prikkels.

 

Als laatste: geef je hersens pauze

Je bent geen robot.

Soms helpt niets meer en hebben je hersens even pauze nodig.

Dat werkt het beste met activiteiten waar je helemaal in opgaat, zonder dat ze veel energie van je vragen.

Dat doe je met activiteiten waar je helemaal in op gaat, zonder dat ze veel inspanning kosten.

Bijvoorbeeld een boswandeling, een kleurplaat maken of baantjes zwemmen.

 

En nu: aan het werk

Je kunt je focus dus trainen zodat je minder snel afgeleid raakt. Handig!

Lukt het allemaal niet zo? Dan zijn er gelukkig apps die helpen. Ik plant nog maar een boompje in Forest.

Dit artikel delen? Vind ik leuk!
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Tekstschrijver Alkmaar foto

Over tekstschrijver Daniëlle Kelder

Je las zojuist een blogartikel van mij. Leuk dat je op mijn website bent! Ik schrijf webteksten en andere (online) content voor ondernemers.

Ben jij op zoek naar een tekstschrijver? Stuur een bericht.

Scroll naar top