Hoe zorg je dat goede voornemens wél lukken?

Goede voornemens

Twee keer per week sporten.

Gezond koken.

Elke dag schrijven. (ahum)

Meer boeken lezen.

Je kent het wel. Van die dingen die je eigenlijk zou moeten doen, die je ook wil doen – maar toch niet doet.

Want je moet er tijd voor maken en zin in hebben. Het kost energie. En met chips op de bank Game of Thrones kijken is nu eenmaal leuker.

 

“Vanaf morgen ga ik het écht doen,” beloof je jezelf.

Waarschijnlijk ben je al 86 goede voornemens verder en is het je nog steeds niet gelukt.

Of het lukt even – een paar dagen, een week – tot je motivatie weer weg zakt of je het te druk krijgt.

Dan zucht je eens diep. Dat gedoe ook.

Het probleem is dat we veel gevoeliger zijn voor directe beloningen dan voor uitgestelde beloningen.

Je weet wel dat je blij wordt van regelmatig sporten, van een opgeruimd huis en een gezonde maaltijd. Maar dan komt er weer zo’n dag dat je moe of chagrijnig bent, en ons rationele, verstandige stukje brein is dan de eerste die er de brui aan geeft.

Sta je toch weer bij de snackbar.

 

Terwijl het makkelijker is dan je denkt.

Om een nieuwe gewoonte te creëren gaat het niet om hoe goed je het doet, maar dát je het doet.

Dat schrijft Stephen Guise, auteur van het boek Mini Habits.

Zijn idee was dat het veel belangrijker is om jezelf te trainen elke dag iets te doen, dan om grootse doelen te stellen die je toch niet haalt. Kwantiteit boven kwaliteit.

Dus stel: je doel is om 100 push-ups per dag te kunnen doen. Dat heb je al vaker geprobeerd te bereiken, met trainingsschema’s en apps en op de sportschool, maar zo rond de derde week begeeft je wilskracht het.

Dan begin je nu met één push-up.

Eén per dag.

En dat is genoeg.

Meer mag, maar het moet niet. Het doel blijft één push-up.

Of: één gezonde maaltijd. Vijftig woorden schrijven. Twee minuten hardlopen. Drie pagina’s in je boek lezen. Of eentje.

Kies een doel wat je al-tijd kunt halen, wat zo klein is dat je er niet tegenop ziet. Hoe stom het ook voelt.

 

Minihabits Quote

 

Goede gewoontes groeien vanzelf.

Want hé, die ene push-up heb je zo gedaan. Maar als je dan toch bezig bent, kan je er ook wel vijf doen. Of tien.

Als je dan toch aan het hardlopen bent, kan je nog wel een stukje door.

Als je eenmaal begonnen bent in dat boek is het te spannend om weer weg te leggen.

En als ik eenmaal die 50 woorden heb geschreven, bijvoorbeeld over gewoontes volhouden…dan lukt de rest ook wel.

2018-01-23T13:16:53+00:00