Google’s vernieuwde Zoekwoordplanner is niet alleen maar slecht

Google Update Keywordplanner

Als je ‘m niet zo vaak gebruikt heb je het misschien gemist, maar de Zoekwoordenplanner van Google heeft een update gehad.

Voorheen kreeg je een vrij nauwkeurige weergave van het aantal zoekopdrachten:

Zoekwoordenplanner exacte aantallen

Maar helaas, sinds eind 2016 heeft Google dit aangepast. Nu zie je alleen nog maar een indicatie van het bereik:

Zoekwoordplanner indicatie

‘Vakantie’ en ‘vakantiepark’ vallen nu in dezelfde categorie. Terwijl de één bijna twee keer zoveel zoekopdrachten krijgt als de ander.

 

Dat lijkt dus een slecht plan.

En dat is het ook wel.

Des te meer omdat de exacte zoekaantallen nog wél beschikbaar zijn voor mensen die genoeg uitgeven aan een Adwords-campagne.

Ja, lekker dus. Flink betalen, dan geven we je terug wat je eerst gratis kreeg.

En om ’t nog vervelender te maken stelt Google ineens ook een limiet aan hoe vaak je de zoekwoordplanner mag gebruiken. Ze schrijven:

Other advertisers may trigger the limited data view by reaching a limit on the number of searches for search volume data.

Ja ja. Niet echt gebruiksvriendelijk.

 

Toch is de update niet alléén maar slecht.

Hij past in de trend van Google om waardevolle content beter te ranken:

Beveiligde sites (met https-verbinding) komen hoger; mobielvriendelijke sites komen hoger; het algoritme begrijpt synoniemen; méér keywords zorgt niet zomaar voor een hogere ranking; en backlinks zijn waarschijnlijk nog steeds de allerbelangrijkste factor.

Het doel is om de béste content bovenaan te zetten. Niet de perfect geoptimaliseerde teksten, of artikels met de meeste keywords, maar wat de lezers het beste vinden.

En met minder exacte zoekaantallen moet je creatiever gaan schrijven.

Je weet niet hoe vaak er gezocht wordt op ‘vakantie’ en ‘vakantiehuisje.’ Dus kan je ze maar beter allebei gebruiken. En dat levert, hopelijk, een leukere tekst op.

 

SEO is heel belangrijk. Maar heb je écht de precieze aantallen nodig?

Sowieso waren die cijfers al nooit heel betrouwbaar. Het was namelijk het gemiddelde per maand, maar een zoekopdracht als ‘goede voornemens’ scoort fantastisch in december en januari, en de rest van het jaar niet.

Natuurlijk was het een fijn hulpmiddel. En als SEO je core business is, dan is het logisch dat je flink baalt. Er is gelukkig een methode om toch de cijfers te zien, al is ‘ie erg omslachtig: Zoektermenonderzoek met de zoekwoordplanner

Maar als je een ander bedrijf hebt, of een blog – heb je dan niet voldoende aan die indicaties? Daarmee weet je in welk bereik een keyword valt. Dat is genoeg informatie om je een beetje op te kunnen baseren.

En verder schrijf je vooral voor je lezers, toch? En dat lukt prima zonder dat je weet of ‘vakantiehuisje’ nu 30.000 of 70.000 keer gegoogeld wordt.

2018-01-23T13:16:50+00:00