Hoe benut je header tags voor betere SEO?

H-tags Headers hoe gebruik je ze

Even over headers

Laten we ’t eens hebben over een heel klein onderdeel van SEO: de H-tag.

Met H-tags maak je headers op een website. Oftewel, dit:

Voorbeeld header

Headers maak je met HTML, de ‘taal’ waarin websites (deels) worden geschreven. Aan de achterkant ziet dat er zo uit:

Voorbeeld header HTML

Headers gaan van H1 tot H6, op volgorde van grootte. Meestal gebruik je alleen H1, H2 en soms H3, de anderen heb je eigenlijk niet nodig.

Maar wat heb je er aan?

 

Headers zijn voor je lezers …

Met headers geef je lezers overzicht. Je gebruikt ze voor de titel en tussenkopjes in een tekst. Die helpen lezers om snel de tekst te scannen. Kijk maar:

Headers in blog

De meeste mensen lezen online niet zo aandachtig. Ze scannen de tekst, bekijken ‘m globaal. Ze lezen vooral de stukjes die opvallen.

En headers vallen op. Die worden dus meestal wél gelezen. Daarom gebruik je headers voor je belangrijkste informatie:

Dit is mijn aanbod. Hier staat waarom het zo goed is. Hier staat m’n tarief. Lees hier mijn werkwijze.

Je helpt je lezers dus om snel de informatie te vinden die zij zoeken.

Je kunt headers ook gebruiken om de aandacht van je lezers te sturen. Hier zie je dat bijvoorbeeld:

Headers bij Coolblue

Maar, denk je misschien, dat hoeft toch niet met een H-tag? Ik kan tekst ook gewoon groter maken.

Kijk, zo.

Dat maakt voor lezers inderdaad geen verschil. Maar voor Google wel.

 

… En voor je SEO

H-tags zijn niet alleen waardevol voor je lezers. Ook Google houdt ervan.

Tekst tussen h-tags is belangrijk (waarom wil je het anders benadrukken?) dus krijgt die tekst meer waarde voor zoekmachines.

Je maakt dus voor je lezers én voor die zoekmachines duidelijk waar je website over gaat. En hoe duidelijker dat is voor Google, hoe groter de kans dat jouw website getoond wordt bij relevante zoekopdrachten.

Probeer dus zoektermen te verwerken in je headers. Overdrijf niet, want het moet ook prettig leesbaar zijn. Maar vooral bij h1-tags is het slim om hier rekening mee te houden.

Dit is ook waarom je je homepagina nooit moet beginnen met “Welkom op onze website.” Dat is een gemiste kans voor je zoekmachineoptimalisatie, want niemand googelt daarop. Maar wel op schattige babykleertjes of goedkope tuinmeubels of hovenier Utrecht. Dat zijn dus termen die je in je headers wil hebben.

Hoeveel invloed headers hebben op SEO is niet duidelijk. Sommige experts denken heel veel, anderen schrijven dat de invloed beperkt is. Maar dát het invloed heeft staat vast.

 

Hoe gebruik je H-tags dan?

Goed. Headers zijn dus belangrijk. Maar hoe gebruik je ze dan ’n beetje handig?

H1 is voor je koptekst. De opening van je homepagina, de titel van je blogartikel, de productcategorie. Dit is de tekst die lezers direct moeten zien, en waar Google de meeste waarde aan hecht.

H2 is voor tussenkopjes. Om je tekst scanbaar te maken, of om aandacht te richten op een formulier of product. Deze is fijn op pagina’s met veel tekst of meerdere belangrijke elementen.

H3 is voor subkopjes. Voor kopjes binnen een alinea, of een element op de pagina wat een beetje -maar niet te veel- moet opvallen. Deze zul je minder vaak gebruiken.

H4-6 mag je vergeten. Deze zul je zelden nodig hebben. En voor je SEO hebben ze ook relatief weinig waarde.

Maak ze niet te lang. Liefst één zin, of twee korte. Hoe minder woorden er in een header staan, hoe meer invloed ieder woord heeft. Bij een lange zin verwatert de boodschap.

Zoals je nu weet is het slim om relevante zoekwoorden te gebruiken. Maar dat hoeft niet ten koste van alles. Prop ze er niet in als het eigenlijk niet past, of als de zin onlogisch wordt. SEO is belangrijk op je website, maar persoonlijkheid ook.

Gebruik je al h-tags? Ga ze even langs. Zijn ze nog up-to-date, kunnen ze beter? Soms scheelt het al om een zoekterm te verplaatsen van het einde van de zin naar het begin.

Heb je ze nog niet op je site? Voeg ze dan toe. Kost je waarschijnlijk ’n kwartiertje.

2018-01-23T13:16:46+00:00