Hyperlinks website

 

Op hoeveel linkjes heb jij vandaag geklikt?

10? 20? 43?

Veel, waarschijnlijk.

Op jouw website staan vast ook hyperlinks. Heb je wel eens nagedacht over hoe die eruit zien? Over wáár je naar linkt? En over welke tekst je voor die linkjes gebruikt?

Met kleine aanpassingen maak je links opvallender en effectiever.

 

 

Waar link je naar?

Voordat we ’t gaan hebben over de vormgeving van links is de eerste vraag: waar link je überhaupt naar?

Grofweg hebben linkjes twee doelen:

1. Informatie geven – Je stuurt lezers naar een achtergrondartikel, of je algemene voorwaarden. De link is vooral service naar de lezer.

2. Actie uitlokken – Je wil dat lezers op een affiliate link klikken, of naar de bestelpagina gaan. Dan levert een klik op de link jou iets op.

Interne links, dat zijn links naar pagina’s op je eigen website, hebben nog een extra doel:

3. Navigatie versimpelen – Je maakt het bezoekers makkelijk om de weg op je website te vinden, door ook in je tekst links naar andere pagina’s te verwerken.

Die interne links zijn ook waardevol voor SEO, omdat het Google helpt begrijpen hoe jouw website in elkaar zit.

Je linkt dus naar andere pagina’s op je website, zoals ik hierboven met ‘SEO’ doe. En naar pagina’s op andere websites als daar meer informatie te vinden is, of als lezers daar iets kunnen kopen wat jij aanraadt.

Het voelt misschien raar om naar andere sites, of zelfs concurrenten, te linken. Dat werkt toch in jouw nadeel? Maar het laat bezoekers ook zien dat je ze graag extra informatie biedt en ze verder helpt. Dat is waardevol.

 

Hoe moeten hyperlinks eruit zien?

Veel lezers lezen een tekst niet, maar scannen. Ze gaan globaal de tekst langs en bekijken de opvallende stukjes. Tussenkopjes, dikgedrukte tekst, bullet points.

Je moet linkjes dus laten opvallen. En dan ook zó dat mensen snappen dat het een link is. Zijn je linkjes oranje, gebruik die kleur dan niet voor tussenkopjes. Dat is verwarrend.

Standaard zijn links blauw en onderstreept. Dat kan je prima gebruiken voor jouw website. Lekker duidelijk. Wil je toch iets creatievers, dan kan je dat aanpassen in je css code. Zoek naar dit stukje:

a { 
}

Er kan ook .content a.entry a of .post a staan.

Daar kan je aanpassingen doen zoals tekstkleur, lettertype of dikgedrukt:

a {
color: #000000;
font-weight: bold;
font-family: Georgia, serif;
}

Om kleurcodes te vinden vind ik zelf HTML Color Codes een handige website.

Zorg dat je links opvallen maar niet storend zijn. Geef ze geen neonkleurtjes of totaal ander lettertype, dat leest niet zo fijn.

Een simpele truc is om je teksten te bekijken met je blik uit focus, zodat het beeld een beetje wazig wordt. Vallen de hyperlinks dan ook nog op? Dan zijn ze goed.

 

Welke ankertekst gebruik je voor je linkjes?

De ankertekst, of anchor tekst, is het stukje tekst wat linkt naar een andere pagina. Dit bedoel ik:

Anchor tekst voorbeeld

In de code ziet dat er zo uit:

Anchor Tekst Code

Met de ankertekst laat je weten waar lezers uitkomen als ze op de link klikken. Op een inschrijfpagina bijvoorbeeld, of een interessant krantenartikel. Het is dus belangrijk dat je ankertekst duidelijk en informatief is.

Voor SEO is de ankertekst ook belangrijk. Als iedereen naar mij linkt met de ankertekst ‘toffe tekstschrijver’, denkt Google dat ik supertof ben. :-) Vooral bij interne links (naar pagina’s op je eigen website) is het slim hier rekening mee te houden.

Hoe schrijf je dan een goede ankertekst?

Nou, niet met ‘klik hier’, ‘lees meer’ of ‘meld je aan’. Die zijn niet erg informatief en hebben geen waarde voor zoekmachines. Bovendien, als jij zorgt dat linkjes opvallend zijn, snappen lezers zelf al dat ze erop kunnen klikken.

Beter is het om als ankertekst een naam, zoekwoord of korte zin te hebben. Bijvoorbeeld:

  • Roy Ishak is een supergoede copywriter en SEO-specialist.
  • De Zaagfabriek verkoopt gave houten snijplanken.
  • Wist je dit? In Australië woedde ooit een emoe-oorlog waarbij de emoe’s officieel wonnen.

Hiermee is voor lezers duidelijk waar de link naartoe leidt. En voor Google bevestigt het dat De Zaagfabriek blijkbaar houten snijplanken verkoopt en dus op die zoekterm naar boven moet komen.

 

Hoeveel? Dat bepaal je lekker zelf

Er is geen ‘ideale’ hoeveelheid linkjes per website, of zo.

Je wil sowieso interne links hebben, het liefst zorg je dat er naar iedere pagina minstens één keer gelinkt wordt. Externe links gebruik je als het bezoekers helpt.

Meer hyperlinks is in principe beter. Maar hou het wel overzichtelijk, je wil ook niet dat je teksten irritant worden omdat ze vol met links staan. En als je veel linkjes hebt is het ook slim om ze nét iets minder opvallend te maken, zodat ze de tekst niet heel erg ‘breken.’ Kies dan een wat zachtere kleur, of maak ze alleen onderstreept.