Tekstschrijven SEO

Zoek je een ‘SEO tekstschrijver?’

Stop dan even.

Het is de verkeerde zoekopdracht.

Je wil een tekstschrijver die goed is in SEO – logisch, want zoekmachineoptimalisatie is belangrijk. Maar je snijdt jezelf in de vingers als je alleen zoekt op die specifieke dienst.

 

Online teksten schrijven kan niet zonder SEO.

Achter die zoekopdracht schuilt een denkfout. Dat SEO iets anders is dan (web)teksten schrijven. Een aparte dienst, iets waar je een speciale SEO tekstschrijver voor nodig hebt.

Dat is niet zo.

SEO gaat niet over Google. Want als jij webteksten laat schrijven is je doel niet: bovenaan komen bij ‘autoverhuur.’ Je echte doel is: zoveel mogelijk betrouwbare klanten vinden die bij jou een auto huren.

Hoog komen in Google is het middel, niet het doel.

Dat betekent dat elke webtekst geoptimaliseerd moet zijn. Zó geschreven dat lezers de tekst via Google kunnen vinden, dat ze ‘m daadwerkelijk lezen en interessant vinden. En liefst, dat ze zich laten overtuigen door jouw aanbod.

Om dat te bereiken heb je een zoekwoordenonderzoek nodig, en een tekst met tussenkopjes en linkjes, en backlinks van andere websites. SEO is rechtstreeks verbonden met de effectiviteit van je verkooptekst.

 

Dat betekent natuurlijk niet dat élke tekstschrijver SEO snapt

Er zijn er genoeg die er weinig van weten. Het probleem is, die vind je ook bij de ‘SEO tekstschrijvers.’ Het enige wat je bij hen zeker weet, is dat ze weten dat jij graag ‘SEO’ ziet staan.

Maar om zeker te weten of die tekstschrijver echt iets weet van SEO heb je meer informatie nodig. Zoals:

  • Is ‘ie zelf een beetje vindbaar?
  • Welke programma’s en websites gebruikt hij voor SEO?
  • Doet hij een zoekwoordenonderzoek en zo ja, hoe?
  • Kent hij de verschillen tussen black hat en white hat technieken?
  • Is zijn eigen website SEO-vriendelijk ingericht?

Oftewel: je moet vragen stellen.

 

Het nadeel van SEO-teksten

Er is een grens tussen geoptimaliseerd en over-geoptimaliseerd. De makkelijkste manier van SEO-teksten schrijven is keyword stuffing: je tekst volproppen met zoekwoorden. Dan krijg je zoiets:

Zoekt u goedkope babykleding? Wij verkopen voordelige rompertjes, jurkjes en broeken voor uw baby. Nergens vindt u goedkopere babykleertjes! Dus voor voordelige kleding voor babies bent u bij ons aan het juiste adres.

Sa-haai.

Het ziet er wel uit als een goede SEO-tekst. Genoeg mensen die er voor betalen. Maar het is niet de beste of meest effectieve vorm van SEO.

Als de nadruk op SEO ligt, gaat dat ten koste van creativiteit.

Je overtuigt klanten niet door ze 100 keer te vertellen dat je goedkope babykleding hebt. Dat doe je door ze te vertellen dat jouw schattige jurkjes gemaakt zijn zonder kinderarbeid, met extra stevig gestikte naden, dat de prints mooi blijven ook bij wassen op hete temperaturen.

Vooral bij voordelige SEO-tekstschrijvers, die veel teksten moeten schrijven om rond te komen, is dit een risico. Het is veel makkelijker om snel-snel iets te schrijven met de belangrijkste zoekwoorden, dan om te onderzoeken welke unieke voordelen jij je klanten biedt.

Voor jou ziet de tekst er dan keurig geoptimaliseerd uit, maar voor je lezers bevat ‘ie niet de informatie die ze graag willen.

 

Wat zoek je dan wel?

Oké, denk je nu. Blijkbaar zoek ik niet speciaal een SEO-tekstschrijver. Maar wat dan wel?

Je wil een tekstschrijver die verdomd goeie webteksten schrijft. That’s it. Want die verdomd goeie teksten zijn altijd geschreven met behulp van SEO.

Dat kán een SEO-tekstschrijver zijn. Of een ‘gewone.’ Of een copywriter. Het gaat niet om het naampje. Waar je wel naar kunt kijken:

  • Er staat iets over SEO, maar het gaat er niet alléén maar over
  • SEO-teksten zijn net zo duur als, of duurder dan de gewone webteksten
  • De tekstschrijver heeft zelf een fijne schrijfstijl en doet niet aan keyword stuffing
  • Hij snapt dat je méér wil dan hoog staan in Google (doelgroep bereiken, conversies)

Verder moet het ’n beetje klikken. Je gevoel moet goed zijn, de schrijfstijl moet je aanspreken.

Kan ik je helpen? Neem gerust contact op! Zoek je iemand anders? Google dan op ‘tekstschrijver regio’, of ‘tekstschrijver webteksten.’ Of tóch op ‘seo tekstschrijver’ – maar onthoud dan: goede teksten is méér dan goede SEO.