Ondernemer tips

Het is zomer. Die tijd van het jaar waarin iedereen ineens zin en tijd heeft om te lezen. En omdat ik net als de rest van jullie ben, zette ook ik wat nieuwe boeken op mijn e-reader.

Ik begon in ‘The Husband’s Secret.’ (Ik lees bijna alles in het Engels.) Gaat over een vrouw die een brief van haar man vindt die ze pas mag openen na zijn overlijden. Alleen hij leeft nog. EN NU? Maakt ze de brief open of niet? Wat zou erin staan?

Het boek krijgt lovende kritieken en reviews:

“The genius of The Husband’s Secret is that it makes us start to wonder what in our own lives would—or would not—have happened if, say, we had waited just five more minutes before we walked out the door, had not said that hurtful thing, had applied a bit of logic to that situation. The Husband’s Secret is as scary as it is familiar.”

“The Husbands’s Secret is a gripping, suspenseful, well-written story, that kept me turning the page. I really enjoyed it.”

En het verhaal klinkt best goed, toch?

Ik hield het vol tot pagina 7.

Ik vond de schrijfstijl gekunsteld en de hoofdpersoon irritant. Toen heb ik het halve book doorgefastforward omdat ik wel wilde weten wat het ‘geheim’ in de brief was, maar het enige wat ik las was gedoe over hopeloos verliefde mannen en vrouwen. Uiteindelijk zocht ik online de onthulling op, die ik óók stom vond, en heb ik het boek van m’n e-reader gegooid.

 

Wat ik wil zeggen: dat anderen iets geweldig vinden betekent niet dat jij het ook geweldig moet vinden.

En dat heeft dan weer alles te maken met ondernemen.

Vooral als beginnend ondernemer zoek je naar tips en adviezen. Hoe doe ik m’n marketing? Hoe maak ik een goede website? Hoe schrijf ik ’n leuk blog?

Sommige tips kom je keer op keer tegen. Zó vaak dat je zeker weet: dit moet wel werken. Tips zoals:

  • Netwerken, netwerken, netwerken
  • Wees actief op social media en houd een blog bij
  • Kies een niche en specialiseer je daarin

Prima tips. Nuttig. Effectief. Maar niet per sé voor jou.

Het probleem bij tips en adviezen is confirmation bias. De mensen die er succes mee hebben delen die tips. De mensen voor wie het niet werkte … die blijven stil.

Maar heeft die eerste groep zijn succes dan aan hun blog te danken, aan hun specialisatie? Of is dat succes ontstaan dankzij andere kwaliteiten, die óók effect hadden op die keuzes?

Ik denk dat laatste. Ze hebben zelf een kracht, een eigenschap die ze op weg helpt en die benutten ze via social media of op netwerkborrels of door zich slim te specialiseren.

 

Neem nou mijn vriend.

Die is supersociaal. Maakt met iedereen een praatje en heeft het altijd gezellig op feestjes. En dan kom ik, een introvert die liever de kat uit de boom kijkt en koetjes-en-kalfjesgesprekken maar lastig vind.

Dit zou mijn vriend kunnen schrijven:

“Tip 3: bezoek meet-ups en netwerkdagen! Ik ga hier regelmatig heen en doe altijd leuke contacten op. Let op dat je niet alleen je visitekaartje in iemands handen drukt; je moet echt contact maken, een gesprek hebben. Belangrijk: onthoud iemands naam. Dat helpt als je ze de volgende keer nog eens tegenkomt. Ik heb meerdere goede opdrachten gevonden via deze weg.”

Maar stel dat ik 20 netwerkborrels bezocht had, zou ik misschien dit schrijven:

“Meet-ups en netwerkdagen hebben mij weinig opgeleverd. Het kost veel voorbereiding en energie, maar de kans dat het resulteert in opdrachten is klein. Vaak blijft het toch bij oppervlakkige gesprekjes of zelfs ‘hé leuk hier is mijn visitekaartje ik ga weer.’ Het heeft mij één kleine opdracht opgeleverd, verder eigenlijk niets.”

Onze ervaringen zouden heel verschillend zijn omdat wij heel verschillend zijn. Hij schrijft dan een blog met die tip, omdat het voor hem goed heeft gewerkt. En jij leest dat blog en denkt ‘hmm, moet ik ook maar doen dan.’

Ik schrijf er niets over en jij leest dus niets over mijn ervaring. Want al bereikt 90% van de ondernemers succes met netwerkbijeenkomsten, mij zal het waarschijnlijk meer kosten dan opleveren.

 

En zo zijn er ongetwijfeld ook tips die voor jou niet werken.

Omdat social media niks voor jou is, omdat cold calling/emailing totaal niet bij je past, omdat jij je helemaal niet wil specialiseren maar op je best bent als je van alles wat kan doen.

Een tactiek kan nóg zo effectief zijn voor anderen – dat betekent niet dat ‘ie ook bij jou past.

Soms moet je advies dus lekker links laten liggen. En soms moet je zoeken naar een manier om het bij jou te laten passen. Als het niks voor je is om blogartikels te schrijven, maar je wel van foto’s maken houdt, dan maak je toch een zakelijk foto-blog?

Die tips kunnen je dus wel op ideeën brengen, ook als je ze niet direct opvolgt.

 

Volg tips en adviezen zoals je boeken zou kiezen.

Haha, dat rijmt.

Maar serieus: kies je eigen koers.

Boeken lees je niet alleen vanwege aanbevelingen, maar ook omdat het genre bij je past. Er staan nu 40 literaire horrors en thrillers op die e-reader. Daar word ik blijer van. Het zal wel dat The Husband’s Secret geweldige reviews krijgt, maar ik ga ‘m niet meer lezen.

Zo moet je ook werken als ondernemer. Durf te experimenteren, maar durf ook ‘nee’ te zeggen als iets niet bij je past. Zelfs als de halve wereld het aanraadt. Misschien is dát wel de allerbelangrijkste tip.