Schrijf duidelijke webteksten en overtuig je klanten

Blog duidelijke webteksten

Tijdens mijn studie moesten we een essay schrijven voor een strenge docent. De helft van de groep had een dikke onvoldoende. Ik had een 10. 

Ik wist dat deze docent twee dingen belangrijk vond: 

  • Een héél duidelijke indeling
  • Een héél duidelijke conclusie

Hij wilde zien dat we het onderwerp begrepen én helder konden beargumenteren. Zonder warrige teksten, van-de-hak-op-de-takverhalen en vergezochte conclusies.

Daarin lijkt ‘ie veel op websitebezoekers.

Zij willen ook duidelijke teksten.

En als jouw bezoekers je tekst slecht vinden? Dan klikken ze weg. Een onvoldoende.


Het probleem met onduidelijkheid

Het pakt niet. Houdt je aandacht niet vast. 

En na het lezen denk je: oké, wat heb ik hieraan?

Het online aanbod is gigantisch. Klanten kunnen zó bij ’n ander terecht. Jij moet ze overtuigen om voor jou te kiezen. Dat lukt alleen met duidelijke teksten.


Bedenk wat je wil zeggen

Webteksten schrijven begint vóór het schrijven. Het begint met een plan.

Wat is je verhaal? Wat moeten websitebezoekers echt weten van jou? In welke volgorde?

Maak een indeling van je tekst en geef elk nieuw item een tussenkopje. Als voorbeeld: op mijn Over Mij-pagina begin ik heel klantgericht en per onderdeel word ik persoonlijker. 

Op een homepagina begin je met je aanbod. Daarna maak je alinea’s over bijvoorbeeld je werkwijze, reviews, alle diensten en tarieven. 

Zo weet jij wat er wel -en vooral niet- in je tekst moet staan. 


Maak het concreet

Als ik zeg ‘ik heb wat lekkers op tafel gezet,’ heb je dan beeld? Waarschijnlijk niet. Of wel maar dan zie je wat jij lekker vindt. 

Ik kan ook zeggen: ‘ik heb toastjes met brie en tapenade.’ Of: ‘ik heb komkommer en wortel met een hummusdip.’ Dat is duidelijk. Je ziet het voor je, je krijgt al trek. En je weet of wij hetzelfde lekker vinden. 

Op je website is het niet anders. 

Veel ondernemers schrijven te abstract. Ze zijn bang om klanten af te schrikken of willen niet afwijken van hun concurrenten. Wat voorbeelden:

  • Klantvriendelijkheid staat bij ons hoog in het vaandel
  • We bieden een breed scala aan diensten
  • We zijn een modern bedrijf

Dat kan beter. Elke klant heeft een eigen beeld bij deze omschrijvingen. Maak duidelijk wat jij eronder verstaat:

  • We zijn dag en nacht bereikbaar voor technische support
  • We overzien de gehele bouw, van eerste heipaal tot laatste schroefje.
  • We zijn ook bereikbaar via Whatsapp en Snapchat. 

Dat leest toch veel lekkerder?


Bewijs je beloftes

Natuurlijk ben je betrouwbaar. Jij licht je klanten niet op. Maar hé, die Nigeriaanse prins zegt in zijn e-mails ook dat ‘ie oprecht is en 10 miljoen zal overmaken.

Iedereen heeft wel een slechte ervaring: die trui in een heel andere kleur dan op de foto, de stukadoor die je wanden hobbelig achterliet.

Kan jij je beloftes bewijzen? Doe dat dan!

Laat reviews van klanten zien. Benoem keurmerken waaraan je voldoet. Maak eigen productfoto’s. Toon korte filmpjes van je schilderwerk. Vertel hoeveel ervaring je hebt.

Als jij duidelijk bewijst dat je betrouwbaar bent stelt dat lezers gerust.


Duidelijkheid overtuigt

Met duidelijke webteksten overtuig je klanten. En ’t is niet eens moeilijk. 

Lees je teksten eens door. Kan het beter? Aan de slag!

2020-01-20T15:01:54+01:00