Tijdens mijn studie moesten we een essay schrijven. De docent was notoir streng.
De helft van de groep had een onvoldoende.
Het op-een-na-hoogste cijfer was een 7.
En ik had een 10.
Ik wist dat deze docent twee dingen belangrijk vond:
- Een logische structuur
- Een sterke conclusie
Hij eiste kristalheldere argumenten, goed gepresenteerd en met een conclusie die daar automatisch uit voortvloeide.
En dat had ik tijdens het schrijven goed onthouden.
Jouw websitebezoekers zijn net zo streng.
Sterker nog: die zijn nog veel erger.
Die docent moest zich verplicht door ieder essay heen worstelen. Ook de dikke onvoldoendes.
Je websitebezoekers? Als het hen niet bevalt klikken ze weg.
En dat doen mensen online nogal snel. Binnen een paar seconden beoordeelt een bezoeker je website. Is de eerste indruk niet goed? Dan vertrekken ze.
En daarna moet ook de tweede, en derde, en vierde indruk goed blijven. Want anders vertrekken ze alsnog.
Durf duidelijk te schrijven
Als ondernemer is het verleidelijk om te blijven hangen in veilige cliches. Die staan overal dus het zal wel goed zijn, toch?
- Klantvriendelijkheid staat bij ons hoog in het vaandel
- We zijn een jong en dynamisch bedrijf
- We denken proactief met je mee
- We staan graag voor je klaar
Maar het is vaag. Abstract.
Elke lezer geeft er z’n eigen invulling aan. En doordat het zinnetjes zijn die op elke website terugkomen, zeg je eigenlijk niets over jouw bedrijf.
Daarom geef ik je drie tips om zulke teksten te veranderen.
1. Bedenk wat je wil zeggen
Schrijven begint al vóór het schrijven.
Het begint met een plan.
Wat is je verhaal? Wat moeten websitebezoekers echt weten? In welke volgorde?
Bijvoorbeeld: mijn Over Mij-pagina begint heel klantgericht en per alinea word het persoonlijker.
Op een homepagina begin je kernachtig met je aanbod. Daarna kun je dat aanbod toelichten, testimonials laten zien en iets over je bedrijf vertellen.
Stel steeds de vraag: is dit belangrijke informatie voor mijn lezers?
Zo krijg je inzicht in wat je wel -en vooral, wat niet– op je website moet zetten.
2. Maak het concreet
Ik zei het al, cliches zijn vaag.
Je stoot er niemand mee voor het hoofd (behalve tekstschrijvers).
Maar je valt er ook niet mee op.
Durf het concreet te maken. Laat lezers weten wat ze bij jou kunnen verwachten. Kijk:
✕ Wij zijn een modern bedrijf
✓ Wij zijn ook bereikbaar via Whatsapp en Snapchat
✕ We bieden een breed pakket aan diensten
✓ We coördineren de complete bouw van tekening tot sleuteloverdracht
✕ We zijn echte professionals
✓ We draaien onze hand niet om voor complexe IT-transities
Hoe duidelijker jij bent, hoe beter ik weet wat ik aan je heb.
3. Bewijs beloftes
Natuurlijk ben jij geen oplichter. Kom nou.
Je bent eerlijk en betrouwbaar.
Dus dat staat ook zo op je website.
Maar -helaas pindakaas- dat is niet genoeg.
Elke klant heeft slechte ervaringen gehad met online verkopers. Een trui die veel mooier leek. Een fotograaf die een wel heel rooskleurig portfolio liet zien. Een stukadoor die drie keer zoveel factureerde als op de website stond.
Kun jij die beloftes bewijzen? Doe dat dan!
Gebruik klantreviews. Benoem keurmerken waaraan je voldoet. Maak extra gedetailleerde productfoto’s. Vertoon filmpjes van je schilderwerk. Benadruk je ervaring.
Hoe beter jij lezers overtuigt dat je te vertrouwen bent, hoe meer je ze geruststelt.
En hoe eerder ze klant bij je worden.
Duidelijke teksten overtuigen
In mijn werk denk ik vaak terug aan die docent.
Hij had wel een punt.
Duidelijke teksten, met een logische volgorde en sterke argumenten – die overtuigen.
Ze overtuigden hem, en ze overtuigen jouw websitebezoekers.