Het begint met een goed recept
Je kan niet koken zonder recept.
Dat recept staat op papier of zit in je hoofd, maar je hebt het altijd nodig.
Je moet weten hoe lang het duurt voor je geroosterde kip gaar is, hoe hoog je het vuur onder de uien moet zetten, welke kruiden er in de marinade gaan.
Van recepten leer je ook welke combinaties lekker zijn. Gebakken aardappeltjes met rozemarijn. Stoofvlees met Belgisch bier. Aardbeien met slagroom.
Schrijven is net zo.
Hoe ziet een goede nieuwsbrief eruit? Hoe schrijf je een overtuigende verkooptekst? Wat is het geheim van succesvol zakelijk bloggen?
Ook daar zijn recepten voor: gebruik tussenkopjes en korte alinea’s, stop een beetje emotie in je tekst, wees behulpzaam in je blog.
Zo’n recept is misschien niet zo origineel, maar dat hoeft ook niet. Frietjes met mayonaise is ook niet origineel. Wel lekker.
Een beetje van jezelf, een beetje van Maggi
Als je een recept eenmaal kent kun je gaan variëren.
Meer sambal, prei in plaats van rode ui, extra knoflook erbij of een blokje pure chocolade door je chili con carne. (Aanrader!)
Om dat te doen moet je eerst begrijpen hoe het recept werkt. Waarom juist deze ingrediënten en bereidingstijd? Pas als je dat snapt kan je het aanpassen.
Een blogpost moet minimaal 300 woorden zijn, staat overal. Waarom? Omdat het slecht is voor je SEO.
Maar als je een hippe, trendy start-up bent en je wil een beetje opvallen is het misschien juist slim om dagelijkse een korte, vlijmscherpe blog te plaatsen van maximaal 250 woorden.
Zonder kruiden wordt het een smakeloze hap
Lekker koken doe je met kruiden. Een goed gerecht kan niet zonder.
Oregano en basilicum door de pasta, koriander en gember in de nasi.
Een tekst heeft ook ‘kruiden’ nodig. Iets om het pit te geven.
Dat doe je bijvoorbeeld met afbeeldingen: content met plaatjes wordt 94% vaker bekeken. Of door een tekst te ondersteunen met quotes en grafieken. Of door een verhaal te vertellen.
Het zijn elementen die niet noodzakelijk zijn voor je tekst, maar die ‘m wel leuker maken. Spannender. Geloofwaardiger. Overtuigender.
Je tekst smaakt gewoon beter.
Liefde gaat door de maag
Laatst las ik:
Help, ik kan niet koken. Alles bakt aan, brandt aan, of is te slap. En ik gebruik nog wel een kookwekker! Proeven doe ik niet echt, tussendoor ben ik meestal bezig met het huishouden. Hoe kan ik mijn eten lekkerder maken?
Hè? Hoe kan je nou koken zonder proeven, zonder het in de gaten te houden?
Een kookwekker is een hulpmiddel. Maar het is geen vervanging voor jou. Want hoe snel je sperziebonen gaar zijn hangt af van de hoeveelheid water, de dikte van de boontjes, de temperatuur in je huis, hoe hoog je het vuur hebt staan. Het is ongeveer 8 minuten. Oftewel: de ene keer 7 minuten, de keer erop 10.
Koken zonder proeven kan ook niet. Zelfs niet als je een recept volgt. Misschien is jouw sambal minder sterk, of hou je van veel knoflook in je eten. Dan moet je dus proeven.
Wat ik bedoel te zeggen: koken doe je met zorg en aandacht. Met liefde.
En dat heb je ook nodig om te schrijven. Een goede tekst schrijf je met aandacht en liefde.
Aandacht voor de woorden die je kiest, de schrijfstijl, de titel van je blog of de onderwerpen in de nieuwsbrief. En liefde voor waar je over schrijft. En voor wie je dat schrijft: je lezers.