In 2004 was LEGO bijna failliet.
Het leed dat jaar een verlies van 260 miljoen euro.
CEO Jørgen Knudstrop nam een drastische maatregel. Lego was te ingewikkeld geworden: veel modellen hadden unieke blokjes, voor alléén dat model. Dat was duur. Hij bracht het aantal blokjes terug van dertienduizend naar zevenduizend. Dat was het begin van LEGO’s hernieuwde succes.
We maken dingen wel vaker te moeilijk. Neem nou SEO.
SEO, wat is dat ook alweer?
SEO staat voor Search Engine Optimization. Met SEO laat je Google weten: dit is wat ik doe, mijn website is snel en veilig en ik ben te vertrouwen.
Google kijkt daarvoor naar je website: werkt hij goed? Hoeveel pagina’s heeft hij? Welke woorden gebruik je? En ook: hoeveel mensen linken naar jou? Heb je Google Reviews? Hoe beter je alles doet, hoe hoger je website komt in de in zoekresultaten.
SEO is je Gotthardttunnel: je kunt je bestemming ook via kronkelweggetjes bereiken, maar dwars door de berg gaat sneller.
Maar SEO is toch hartstikke moeilijk?
Nee joh. Experts doen alsof dat zo is. Zodat jij ze betaalt om het vóór je te doen. Maar als beginnend ondernemer is dat onzin. De basis van je SEO doe je gewoon zelf. Je regelt deze zeven dingen (en dat kost je slechts één middag):
- Een moderne website op een eigen domein: Lotfotografeert.nl, niet: Lotfotografeert.wix.nl
- Een beveiligde verbinding met SSL-certificaat. Dat kan gratis
- Je woonplaats op de website. Woon je in een gehucht, dan ook de eerste grote stad of je provincie
- Minimaal vier pagina’s: Home, Over, Contact en Diensten. Een pagina per dienst is nog beter
- Duidelijke urls: Lotfotografeert.nl/portretfotografie, niet: Lotfotografeert.nl/455%f&
- Je dienst in de paginatitels en in de teksten. Bij voorkeur in grote koppen (H1 en H2)
- Een Google bedrijfspagina, helemaal ingevuld
Is het echt zó makkelijk?
Ja. Je website is goed vindbaar goed vindbaar in lokale zoekopdrachten, zoals loodgieter Almere of diëtiste Bolsward. Dat kan even tijd kosten: SEO werkt nooit metéén. Geef het een paar weken. Een paar maanden als je veel concurrenten hebt.
Hm. Maar daarmee win ik het toch nooit van grote bedrijven?
Nee. Wil je dat dan? De hoeveelheid klanten die zij krijgen kun jij nog helemaal niet handelen. En die klanten zijn nog veeleisender ook.
Jij hoeft het alleen maar te winnen van andere zzp’ers en kleine bedrijven, met dezelfde diensten. In jouw regio. als je de 7 stappen volgt ben je driekwart van hen al voorbij.
Ik twijfel toch over een SEO-specialist. Straks doe ik iets fout.
Probeer het toch zelf. Het is makkelijker dan je denkt. En die specialist kun je altijd nog inschakelen.
Bovendien zijn goede SEO-specialisten duur. Terwijl jij als starter nog zoekende bent: je weet nog niet welke klanten je het liefst hebt, en welke diensten goed verkopen. Die dure SEO-hulp is voor niets geweest als jij na zes maanden beslist dat je toch liever lifestylecoach bent dan klankschaalcoach.
En hoe weet jij zo zeker dat het werkt?
Ik heb het zelf ook zo gedaan.
Toen ik begon volgde ik per ongeluk het stappenplan. Ik deed maar wat – maar binnen vier weken stond ik op plek 6 voor ’tekstschrijver Alkmaar’ en kreeg ik mijn eerste opdrachten.
Voor mijn klanten werkt het ook. Budgetcoach Gertine wilde graag cliënten uit de buurt. Met mijn aanpak kreeg ze dat voor elkaar: haar website staat in de top vijf bij alle lokale zoekopdrachten over budgetcoaching, budgetbeheer en budgetbegeleiding.
Dus:
Doe je SEO zelf, als je net begint. Dat lijkt moeilijker dan het is. In één middag heb je de basis geregeld.
En nu?
Print die zeven stappen uit. Vink af wat al geregeld is.