SEO is goed, maar laat jij ook jezelf online zien?

SEO Persoonlijkheid

 

Je begrijpt hoe belangrijk SEO is.

Je wil bezoekers op je site, dus je hebt er wat blogs over gelezen. Je snapt ongeveer hoe het werkt. In grote lijnen.

Dus heb je op elke pagina een H1-tag, je hebt bij concurrenten gespiekt welke zoekwoorden zij gebruiken, daar heb je een lijstje mee gemaakt wat je voor jouw website gebruikt. Je bent driftig op zoek naar backlinks en je hebt gelijk wat interne links op je eigen site geplaatst.

Je bent zelfs begonnen met een zakelijke blog. Kan je mooi al die longtail zoektermen gebruiken. En heb je veel pagina’s op je website.

Kortom: jij gaat keihard bovenaan in Google komen!

Top!

Stop er even mee.

 

Gekleurde deurmat

Laatst kreeg ik een mailtje van een enthousiaste opdrachtgever.

Ze had me gevonden via Google en weet je op welke zoekterm?

“Gekleurde deurmat”

Ze belandde op één van mijn blogs, die een plaatje heeft, die een alt-tekst heeft met ‘deurmat.’

Omdat het blog gaat over dat je homepagina geen ‘welkom!’-deurmat is.

Dat is hoe ze mij vond, via een volkomen ongerelateerde zoekopdracht.

 

Je kunt nooit voorspellen hoe mensen jouw site vinden

Je weet welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze naar jou zoeken. En dat is belangrijke informatie, maar er zijn zo veel manieren waarop mensen jouw website kunnen vinden en denken: hey, dit is tof.

Misschien verkoop je ecologische fair-trade espressokoffiebonen en belandt iemand op je site omdat ze zochten op vakantie Ivoorkust en jij een blog hebt over koffieplantages in Ivoorkust.

Heb jij wel eens gezocht naar ecologische fair-trade espressokoffiebonen? Ik niet, maar als ik ’t tegenkom bestel ik misschien toch.

Of je verzamelt en verkoopt zeldzame boeken en jouw pagina over Shakespeare komt tevoorschijn als iemand googelt op Game of Thrones omdat jij je artikel de titel “Winter is coming: Shakespeare en seizoenen” gaf.

En dan zit ik ineens verlangend te staren naar een gesigneerde hardcover van Cormac McCarthy’s The Road en betaal ik je er 1500 euro voor.

Hoppa, heb jij een nieuwe klant alleen omdat je dacht: fuck SEO, ik ga een creatieve titel verzinnen.

 

Is SEO dan onzin?

Nee, nee, nee.

Zoekwoordenonderzoek is een goudmijn en SEO is je graafmachine. Je kan niet zonder.

Maar je hebt meer nodig. SEO is niet de Enige Echte Oplossing om online vindbaar te zijn.

Het begint met jou. Gooi je persoonlijkheid in de strijd. Geef ’t een beetje karakter.

Zoekmachineoptimaliseer je helemaal suf op je website maar schrijf grappige productomschrijvingen. Ontwerp een waanzinnige bedrijfshistorie-pagina gewoon omdat jij dat verhaal graag vertelt. Schrijf een blogpost over Monstertrucks omdat jij dat gaaf vindt, ook al verkoop je handgebreide kinderkleding.

Mensen zijn geen robotjes. We googlen niet als robotjes. Wist je dat elke dag 15% van de zoekopdrachten nog nooit eerder zijn gebruikt?

Tuurlijk, het meeste daarvan is kleine variaties zoals ‘hoe repareer ik mijn toilet wat niet doorspoelt’ versus ‘toilet spoelt niet door’ versus ‘help toilet spoelt niet door.’ Maar toch. Vijftien procent.

Nog belangrijker is: we willen ook niet kopen van robotjes.

Hoe kleiner je bedrijf, hoe sterker dat telt. Als ik bestel bij Grote Webshop is persoonlijkheid minder belangrijk (al win je er zeker harten mee!). Ze zijn goedkoper, sneller, uitgebreider of alledrie.

Bij Kleine Webwinkel zoek ik iets anders.

 

Dan wil ik persoonlijkheid

Vorige week liep ik binnen bij een nieuwe winkel in de stad. Ze verkopen bordspellen en puzzels. Kan je prima online bestellen, toch?

Ik heb 20 minuten in die winkel gestaan en een spel gekocht.

Twee redenen:

  • De eigenaar nam de tijd voor ons. Hij liet spellen zien die we leuk zouden vinden, liet zelfs een spel zien wat niets voor ons was maar hij wilde graag laten zien hoe mooi het was. Hij gaf echt goed advies – bij Bol.com ga je dat nooit krijgen.
  • Ze verkopen spelletjes die niet overal te koop zijn. Engelstalige versies die ik anders via Amazon moet bestellen, Kickstarter-projecten die pas net in productie zijn. Spellen waar wij nooit naar gegoogeld zouden hebben.

Dit was een stenen winkel. Maar het principe is hetzelfde.

Persoonlijkheid wint het van perfectie.

SEO is fantastisch. Het is ontzettend nuttig en je moet er iets van snappen wil je jouw website succesvol benutten.

Maar onthoud dat je website méér is dan een trechter om klanten binnen te halen. Het is een weerspiegeling van jou.

En JIJ bent de reden dat ik jouw kleine bedrijf verkies boven grotere, goedkopere concurrenten.

2018-01-23T13:16:47+00:00