SEO is belangrijk. Maar jij bent belangrijker.

Blog SEO persoonlijkheid

 

SEO is belangrijk.

Dankzij SEO, zoekmachineoptimalisatie, krijgt jouw website bezoekers.

Misschien heb je zelf je website geoptimaliseerd. Netjes met H1-tags, de juiste zoekwoorden, interne links en zelfs een zakelijk blog.

Of je hebt het uitbesteed aan zo’n handige SEO-specialist.

Goed bezig!

Dan mag je nu even stoppen met die SEO. Want hoe belangrijk het ook is, uiteindelijk draait je website om jou.

 
 

Gevonden via Google

Een enthousiaste klant had mij gevonden via Google.

Weet je op welke zoekterm? Niet tekstschrijver, copywriter, of  webteksten laten schrijven.

Nee, op ‘gekleurde deurmat.’

Via die zoekterm belandde ze stomtoevallig op één van mijn blogs waarin een plaatje van een deurmat staat (omdat ’t gaat over dat je homepagina geen ‘welkom!’-deurmat is.)

En toen dacht ze: hé, ik kan eigenlijk wel een tekstschrijver gebruiken.

Zonder dat ze daarnaar op zoek was.

 
 

SEO werkt wel. Maar niet voor alles.

Met zoekwoordenonderzoek kan je ontdekken hoe jouw klanten online zoeken. Welke woorden ze gebruiken, welke vragen ze stellen.

Dat werkt voor mensen die naar jouw product of dienst zoeken, of informatie die daarmee te maken heeft.

Ik kan allerlei zoektermen verzinnen die iets te maken hebben met mijn bedrijf:

  • Wat doet een tekstschrijver
  • Hoe schrijf ik goede webteksten
  • Handige tools voor je WordPress website
  • Tips om als freelancer te werken

Maar ‘gekleurde deurmat’ zal nooit in dat rijtje staan.

Stel, jij verkoopt ecologische fair-trade koffiebonen. Daar ben ik niet naar op zoek. Maar toevallig zoek ik iets over moestuintjes. En beland ik op jouw blog over verse aardbeiencake (lekker bij de koffie) die je maakt van aardbeien uit eigen tuin.

Dan denk ik: hé, die koffiebonen lijken me lekker. Ik bestel een zakje.

Heb jij een nieuwe klant.

 
 

SEO met een vleugje karakter.

SEO is onmisbaar. Maar je hebt meer nodig dan optimalisatie.

Uiteindelijk gaat het om jou.

Klanten kiezen niet voor jou omdat jouw website het hoogst in Google staat.

Ze kiezen voor jou om wie jij bent, hoe je overkomt.

In Alkmaar zit een bordspellenwinkel. Bordspellen kan je prima online kopen, ik denk zelfs goedkoper.

Toch koop ik ze liever in die winkel. Omdat de eigenaar de tijd neemt de spellen te laten zien, je mag ze zelfs uitproberen. Hij vertelt graag over hoe het werkt en of het bij je past.

Zijn persoonlijkheid wint ’t van goedkopere aanbieders.

Dat werkt online niet anders.

Een overgeoptimaliseerde website mist karakter. En juist dat karakter zorgt dat mensen jou aardig gaan vinden en vertrouwen.

Laat jezelf zien. Maak zelf humoristische productomschrijvingen, creëer een prachtige pagina over de bedrijfshistorie, schrijf een blog over je bezoek aan een Monstertruckfestival – gewoon omdat jij het leuk vindt.

SEO zorgt ervoor dat ik jouw website kan vinden. Maar JIJ bent de reden dat ik iets bij jou koop en niet bij je concurrent.

2020-01-27T16:25:21+01:00