Hoe vind je een goede tekstschrijver?

Goede tekstschrijver vinden

Ik zat op kantoor bij een klant.  Ze schoof een stapeltje prints over de tafel. “Kijk, dit waren teksten van onze vorige tekstschrijver. Hij noemde zich de beste in de regio. Maar we zijn er helemaal niet blij mee.”

Dat snapte ik. De teksten waren wollig en saai.

Met mijn teksten waren ze gelukkig wel blij. Alleen hadden ze liever in één keer goede teksten gehad.

Als jij een tekstschrijver, of copywriter, zoekt wil je ook in één keer de goede hebben. Maar hoe zorg je daarvoor?

Een tekstschrijver kiezen is moeilijk.

Het zijn er zo veel.

  • Tekstschrijver: 1,2 miljoen zoekresultaten
  • Tekstschrijver Amsterdam: 399,000 zoekresultaten
  • Tekstschrijver Alkmaar: 82,500 zoekresultaten

Allemaal beloven ze geweldige teksten. Hoe moet je dan kiezen?

Ik snap wel dat je als ondernemer spontaan besluit dat je huidige teksten nog best een jaartje mee kunnen.

Daarom help ik je een beetje.

Ik weet niet wat je budget is, wat voor teksten je nodig hebt en welke verwachtingen je hebt. Ik weet wel waar jij op kunt letten om een tekstschrijver te vinden die bij je past.

Serieus tarief tekstschrijvers
Een goede tekstschrijver is niet goedkoop

Kiezen op prijs lijkt makkelijk. Maar helaas: tekstschrijvers hebben tarieven per uur, per woord of per opdracht. Dat is lastig vergelijken.

En wil je wel de goedkoopste?

Ik kan in ’n kwartiertje een tekst voor je schrijven. Wil je dat? Nee. Want je wil niet ‘een tekst,’ je wil een goede tekst. En die kosten tijd.

Je betaalt niet alleen voor de woorden. Je betaalt voor ervaring, inzicht, kritische vragen en originele invalshoeken. Dat krijg je niet voor 15 euro per uur.

Wat voor bedrag moet je dan op rekenen? Ik zou zeggen: vanaf 50 euro per uur zit je meestal goed. Al werk ik zelf met vaste prijzen die we vooraf afspreken, zodat je precies weet wat het gaat kosten.

Let trouwens ook op extra kosten voor SEO, correctierondes of research (vooral bij blogs). Een goede tekstschrijver geeft dit duidelijk aan.

tekstschrijver past bij jou
Een goede tekstschrijver past bij jou

Jij hebt (gokje) een andere muzieksmaak dan ik. Misschien heb je ook wel een andere smaak in tekst. Dan past mijn schrijfstijl niet bij jou.

Een tekstschrijver moet goed zijn, maar moet ook bij jou passen. Het moet goed ‘voelen’. Er zijn wel wat punten om op te letten:

Schrijfstijl. 
Spreekt de website van de tekstschrijver zelf je aan? Past die stijl bij je? Elke tekstschrijver kan zich aanpassen aan de opdracht maar we hebben ook allemaal een eigen stijl. Als je die eigen webteksten al niks vindt is het niet de tekstschrijver voor jou.

Portfolio. 
Je wil iemand met een gevarieerd portfolio. De kans is groot dat de tekstschrijver weinig ervaring heeft met jouw branche. Dat geeft niet: het is juist ons vak om ons snel te verdiepen in een bedrijfstak en daar goed over te schrijven. Let wel op ervaring met het type opdracht, want SEO-teksten is heel anders schrijven dan interviews of jaarrapporten.

Werkwijze. 
Vraag hoe een opdracht in z’n werk gaat. Wie levert research aan, hoe zit het met correctierondes, hoe snel mag je teksten verwachten? Wees zelf ook helder in je verwachtingen: is er een deadline, gaan meerdere mensen feedback geven? Zo voorkom je misverstanden.

tekstschrijver bewijst kwaliteit
Een goede tekstschrijver snapt SEO

Schrijven voor websites betekent ook: schrijven voor Google. Een goede tekstschrijver kan niet zonder kennis van SEO, zoekmachineoptimalisatie.

Tegelijk wil je geen tekstschrijver die alleen maar voor Google schrijft. Je hebt niks aan een toppositie in zoekresultaten als websitebezoekers afhaken. Je hebt webteksten nodig die zowel je lezers als zoekmachines aanspreken. Dat hoeft geen SEO tekstschrijver te zijn, wel een tekstschrijver die er wat van snapt.

Nu zullen de meesten zeggen dat ze SEO doen. Check dan even hoe hun eigen website scoort, en websites in hun portfolio. Zoek bijvoorbeeld op ‘tekstschrijver [stad]’ en kijk hoe hoog hun site staat.

tekstschrijver nieuwsgierig kritisch
Een goede tekstschrijver stelt vragen en is kritisch

Ik kan zó een tekst schrijven over personal coaching. Maar een tekst over jouw personal coaching, die je persoonlijkheid weerspiegelt en past bij je bedrijf en jouw klanten overtuigt om bij jou te komen, daar heb ik meer informatie voor nodig.

Een goede tekstschrijver stelt vragen.

Wat je verkoopt. Waarom je dat verkoopt. Waarin jij uitblinkt. Wie je klanten zijn. Waarom die klanten bij jou komen.

En daarna blijft hij kritisch. Kennen je klanten die jargon-term wel? Nee, er mag geen ‘welkom op mijn website’ op de homepagina. Soms zegt hij ‘nee’ tegen een aanpassing van jou.

Jij weet alles van je bedrijf. Maar tekstschrijvers weten hoe ze dat moeten verkopen. Dus je wil geen tekstschrijver die precies schrijft wat jij bedenkt. Je wil iets beters dan dat.

De keuze blijft lastig.

Maar je weet nu beter waar je op kunt letten. 

Als laatste nog één advies: kies op kwaliteit, niet op prijs. Die investering betaalt zich terug in betere vindbaarheid en meer klanten.

Zal elke goede tekstschrijver beamen.

2019-06-05T08:25:06+02:00