5/5
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Algemeen

Hoe vind je een goede tekstschrijver?

30 mei 2019·
Daniëlle Kelder
Hoe vind je een goede tekstschrijver?

Ze zuchtte terwijl ze een stapeltje papieren mijn kant op schoof. “Kijk, dit was van onze vorige tekstschrijver.”

“Hij noemde zich de beste van de regio. Maar we zijn niet tevreden over zijn teksten.”

Dat snapte ik wel. De teksten waren wollig en langdradig. Saai.

Ze vroegen mij om nieuwe teksten te schrijven. Met die teksten waren ze gelukkig wél blij. Maar liever hadden ze in een keer goede gehad.

Als jij een tekstschrijver zoekt wil je direct de juiste match vinden. Ik vertel je hoe je dat doet.

 

Een tekstschrijver kiezen is moeilijk

Er zijn er namelijk zo veel.

  • Tekstschrijver: 1,2 miljoen zoekresultaten
  • Tekstschrijver Amsterdam: 399,000 zoekresultaten
  • Tekstschrijver Alkmaar: 82,500 zoekresultaten

En gegarandeerd beloven ze je allemaal de beste teksten. 

Ik begrijp wel dat je daar als ondernemer geen zin in hebt. 

 

Ik help jou een goede tekstschrijver te vinden

En nee, niet door heel flauw mezelf te promoten. 

Misschien ben ik niet de juiste tekstschrijver voor jou, dat kan. Ik weet niet wat je budget is en wat voor teksten je nodig hebt.

Ik weet wel hoe je de kans vergroot op een goede match met een tekstschrijver. Hieronder deel ik vier punten om op te letten.

 

1. Een goede tekstschrijver is niet goedkoop

Selecteren op prijs lijkt zo makkelijk. Alleen werken tekstschrijvers met tarieven per uur, per woord of per opdracht. De een heeft een handige tarievenlijst, de ander geeft prijzen op maat. Dat is lastig vergelijken.

Maar belangrijker: wil je wel de goedkoopste tekstschrijver?

Je betaalt niet alleen voor de tijd van het schrijven. Je betaalt ook voor ervaring, kennis, kritische vragen en originele ideeën. Dat krijg je niet voor 15 euro per uur.

Zoek naar iemand met een serieus tarief. Minimaal vanaf (omgerekend) €50 per uur. Meer is meestal beter.

Dan heb je iemand die jouw opdracht serieus neemt.

Kijk ook even naar extra kosten voor SEO, correctierondes, briefings en research. Bij de een is dat altijd inbegrepen, anderen rekenen voor alles een meerprijs.

 

2. Een goede tekstschrijver begrijpt SEO

Goede online content kan niet zonder SEO. Zoekmachineoptimalisatie.

Dat begint bij de tekstschrijver zelf: is hij of zij goed vindbaar in Google? 

Als je zoekt op ‘tekstschrijver [diens woonplaats]’, staat ‘ie dan hoog? Dan bedoel ik top 5 bij kleine woonplaatsen, top 30 bij grote steden.

Ze moeten hun eigen SEO goed voor elkaar hebben. Anders lukt het voor jou waarschijnlijk ook niet.

Tegelijk wil je geen tekstschrijver die alléén voor Google schrijft. 

(Psst, daarover schreef ik dit blog: Je zoekt geen SEO tekstschrijver.)

Je wil iemand die begrijpt hoe een tekst scoort in Google zonder dat het ten koste gaat van leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.

Dus wat je zoekt is een tekstschrijver die zelf goed scoort én prettige teksten op z’n website heeft. Dan zit je goed.

 

3. Een goede tekstschrijver past bij jou

Elke tekstschrijver heeft een eigen tone-of-voice. 

Ik schrijf teksten voor allerlei bedrijven in uiteenlopende schrijfstijlen. En toch is mijn tone-of-voice in al die teksten herkenbaar.

En zo heeft elke tekstschrijver een eigen stijl. Die moet bij je passen.

Bekijk daarom eens wat teksten uit het portfolio, of vraag naar voorbeeldteksten. Dan heb je een indruk van die persoonlijke stijl en of dat aansluit bij jouw opdracht.

Als je dan toch in dat portfolio rondneust, kijk dan ook wat voor opdrachten het zijn. SEO webteksten schrijven is een ander vak dan interviews uitwerken. Het is wel fijn als de tekstschrijver ervaring heeft met jouw type opdracht.

 

4. Een goede tekstschrijver stelt vragen en is kritisch

Heb je eenmaal contact?

Vraag dan naar de werkwijze.

Een goede tekstschrijver vraagt door.

Ik kan, zonder moeite, een tekst schrijven over business coaching.

Maar jij wil een tekst over jouw business coaching. 

Daarom stel ik voor een opdracht heel veel vragen. 

Elke goede tekstschrijver zou dat moeten doen. En moet daarna ook kritisch blijven. Wat betekent die technische term? Nee, we gaan geen “Welkom op onze website” erop zetten. 

Kijk, jij weet alles over je bedrijf, tekstschrijvers weten hoe ze dat moeten presenteren en verkopen. 

Je wil dus geen tekstschrijver die alleen uitvoert wat jij bedenkt. Je wil iemand die zelf ook wat inbrengt.

 

Het blijft een lastige keuze.

Toch maar uitstellen dan?

Niet doen, hoor. Dat is pas echt zonde.

Want de investering in een goede tekstschrijver betaalt zich altijd terug. In betere vindbaarheid, meer leads, meer klanten.

Hopelijk heb je met dit artikel beter inzicht in waarop je kunt letten. Succes!

 

Dit artikel delen? Vind ik leuk!
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Tekstschrijver Alkmaar foto

Over tekstschrijver Daniëlle Kelder

Je las zojuist een blogartikel van mij. Leuk dat je op mijn website bent! Ik schrijf webteksten en andere (online) content voor ondernemers.

Ben jij op zoek naar een tekstschrijver? Stuur een bericht.

Scroll naar top