Waarom long-tail keywoorden belangrijk zijn

Long tail keywords

Een goede tekst doet twee dingen.

  1. Hij haalt bezoekers binnen via zoekmachines (met SEO)
  2. Hij zorgt dat lezers gaan doen wat jij wil dat ze gaan doen (van iets bij je kopen tot lachen om je grapjes)

Dat tweede punt, dat wordt nogal eens vergeten.

 

 

Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met een goede SEO-tekst.

Die doet wat ‘ie moet doen: de juiste bezoekers trekken.

Maar lang niet elke ondernemer (of elke tekstschrijver, for that matter) snapt dat.

SEO wordt dan het doel. Alsof je een speech schrijft en niet nadenkt over wat je de toehoorders wil vertellen maar over welke woorden er allemaal in moeten zitten.

Werkt prima als je vooral veel bezoekers aan wil trekken. Veel kliks. Maar je wil dat die bezoekers verder lezen, toch? Dat ze enthousiast worden van je website? Daar heb je meer voor nodig dan SEO.

 

Keywoorden zijn belangrijk.

Google moet weten waar je website over gaat en keywoorden helpen daarbij.

Maar als ik hoog wil ranken is het niet voldoende om zoveel mogelijk het woord ‘tekstschrijver’ in m’n teksten te zetten. Vroeger werkte dat nog wel, tegenwoordig niet meer.

Google hecht nu meer waarde aan backlinks en conversieduur (hoe lang bezoekers op je website blijven), dan aan één enkel woord. Het gaat dus, meer en meer, om kwaliteit.

Doen keywoorden er dan helemaal niet meer toe?

Jawel. Want Google analyseert je teksten om te beoordelen waar je site over gaat. Maar het zou nooit je focus moeten zijn bij het schrijven van een tekst.

 

Je moet alleen wel de juiste keywoorden kiezen.

Stel: je hebt een webwinkel in luxe sieraden.

Je wil dat je website hoog scoort bij relevante zoekopdrachten.

Maar wat is precies relevant? Op welke keywoorden moet je optimaliseren?

Je denkt misschien aan ‘sieraden,’ of ‘exclusieve sieraden,’ of ‘bijzondere sieraden.’ Want op die keywoorden wordt veel gezocht. Maar ze zijn wel algemeen. Misschien wil de zoeker alleen informatie. Of inspiratie. Of zoekt hij een andere stijl sieraden dan jij verkoopt.

Bovendien is er veel concurrentie op dat soort ‘hoofdtermen.’ Elke sieradenverkoper wil daar wel hoog op scoren.

Maar wat moet je dan?

 

Je moet long-tail keywoorden gebruiken.

Long-tail keywoorden zijn zoektermen als ‘zilveren armband met bedel,’ of ‘exclusieve handgemaakte sieraden,’ of ‘sieraden met conflictvrije diamant.’

Daar zoeken minder mensen op. Maar de mensen díe er op zoeken zijn wel serieuzer. Ze weten precies wat ze willen.

Optimaliseren op dat soort keywoorden heeft twee voordelen.

1. De kans is groter dat je er een klant aan overhoudt. Je pagina gaat immers exact over waar die klant op zoekt. Iemand die een zilveren bedelarmband wil kopen heeft ‘m bij jou gevonden – en bestelt hem misschien wel direct.

2. Je pagina’s worden gevarieerder en interessanter. In plaats van 3 pagina’s over ‘exclusieve sieraden’ heb je nu een pagina over dat je sieraden handgemaakt zijn, een pagina over conflictvrije diamenten in sieraden, en een productomschrijving over die bedelarmband.

En dát is SEO: bezoekers trekken en die vervolgens bieden waar ze naar op zoek zijn.

 

Hoe ziet een goede SEO-tekst er dan uit?

Als een leuke, overtuigende, prettig geschreven tekst. Een tekst voor de lezers. Dat wil zeggen:

  • Met een schrijfstijl die past bij jou en bij je doelgroep
  • Met een goede, overzichtelijke layout
  • Met voldoende relevante informatie

Als je dat goed doet is de tekst al SEO-vriendelijk. Je vertelt immers al wat je doet of verkoopt. Ik kan op tientallen manieren uitleggen dat ik tekstschrijver ben – maar dat woord, tekstschrijver, zal er altijd in terugkomen (of copywriter). En elke schilder zal op de homepagina vertellen dat hij, jawel, schilder is.

Daarna pas ga je optimaliseren. Je zorgt dat het belangrijkste keywoord terugkomt in titels en tussenkopjes. Bij afbeeldingen gebruik je alt-tags. Je zorgt voor interne links. En, als het nodig is, pas je de tekst ’n beetje aan zodat het long-tail keywoord er nét iets vaker in staat. Maar nooit zo vaak dat het vervelend wordt.

Daar worden je teksten leuker van. Dat levert weer backlinks op, en tevreden bezoekers. En dat is veel belangrijker voor SEO dan twaalf keer schrijven dat je echt ‘de beste professionele schilder in Haarlem’ bent.

Want het gaat er niet alleen om dat je bezoekers aantrekt. Het gaat er ook om dat je ze vasthoudt. En dát lukt alleen met overtuigende, aansprekende teksten.

2018-01-23T13:16:50+00:00