Hoe werkt SEO

Dit is een lang artikel. Om het je makkelijk te maken kan je hier gelijk naar een specifiek onderwerp springen.

Eerst wat uitleg over Google en SEO. Dan geef ik wat supersimpele tips, en daarna leg uitgebreid de 2 belangrijkste SEO-tactieken uit: zoekwoordenonderzoek en linkbuilding.

  1. Wat is SEO?
  2. Hoe werkt Google?
  3. Goede en slechte SEO-technieken
  4. SEO zelf doen
  5. Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?
  6. Hoe werkt linkbuilding?
  7. Conclusie (met infographic)

 

Toen ik net had bedacht dat ik freelance tekstschrijver wilde worden ging ik informatie zoeken. Hoe maak ik een website? Hoe vind ik klanten? Hoe word ik gevonden op Google?

Bingo!

Een eindeloze lijst resultaten over SEO.

En in de vele, vele artikels las ik zinnen als “Met SEO heb je razendsnel honderden bezoekers op je website,” en “Als je maar aan SEO doet dan komen de klanten wel,” en “Gewoon veel bloggen, dat is dé SEO-strategie.”

Makkie!

 

Het leek zo simpel.

Ja, fuck it. Was het maar zo makkelijk.

SEO is ingewikkeld. Ik las honderden tips en beloftes op tientallen blogs en wist van ellende niet meer waar ik moest beginnen. Hópeloos.

Herken je dat gevoel?

En als je het dan eindelijk een béétje snapt, verandert Google ineens de spelregels.

Zo kom je toch nooit ergens?

Waarschijnlijk weet je wel dat SEO belangrijk is maar heb je stomweg geen tijd of zin om je er echt in te verdiepen.

Dan kan je het natuurlijk uitbesteden maar ja, dat is duur en dan moet je je dáár weer in verdiepen.

Dus doe je min of meer niks. En dat is een probleem.

Want je doet altijd aan SEO, zelfs als je er niets aan doet. 

Zodra je website verschijnt in zoekresultaten speelt het een rol. Dan kan je het beste zorgen dat ’t ook de rol speelt die jij wilt.

In dit artikel help ik je daar mee. Ik leg uit wat SEO is, hoe het werkt en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen.

 

Wat is SEO?

De term staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands hebben we het over zoekmachineoptimalisatie. Maar dat is zo’n lang woord.

Wat het inhoudt is het hele proces van je website zó ontwerpen en invullen (met media, webteksten, enzovoort) dat je optimaal vindbaar bent bij relevante zoekopdrachten. Je website optimaliseren voor zoekmachines, dus.

Hippe omafiets zoekresultaten SEO

Die optimalisatie zit in elk aspect van je website: de code, linkjes, de menustructuur, de woorden in je teksten, de plaatjes die je kiest, de contactmogelijkheden – het heeft allemaal invloed op hoe goed klanten jou online kunnen vinden.

Iedereen met een website doet dus iets met SEO. Maar als je dat niet doelgericht doet is de kans klein dat het resultaten oplevert.

 

Hoe werkt Google?

Zoekmachines zorgen ervoor dat het internet doorzoekbaar is. Net als dat een bibliotheek de boeken onderverdeelt in categorieën doen zoekmachines dat met websites.

Het doel van Google (en Bing en andere zoekmachines, maar voor het gemak heb ik het over Google) is om die websites zo goed mogelijk te categoriseren. Hoe beter ze dat doen, hoe beter jij kunt vinden wat je zoekt.

SEO gaat dus over mensen. Over wat jij en ik opzoeken en met welke zoekresultaten we tevreden zijn.

Het kunstje van zoekmachineoptimalisatie is om te begrijpen hoe Google websites categoriseert. Als je dat snapt kan je zorgen dat jouw website hoog scoort bij de voor jou belangrijkste zoekopdrachten.

 

Google Spiders

We hebben het wereldwijde web en wat zit er in een web? Ja, een spin.

Zoekmachines hebben spiders. Die struinen heel het internet af (crawlen) en doorzoeken elke website. Ze ‘lezen’ onder andere je teksten, broncode, linkjes en de sitemap. Dat heet indexeren. De spiders maken een index van je website: waar gaat dit over, hoe zit ‘ie in elkaar?

Google spiders op website

De spiders kunnen niet alles herkennen. Plaatjes of video’s zien ze niet, ook niet als er tekst in staat. Alles achter een loginpagina kunnen ze niet bereiken, evenals pagina’s die je alleen via de zoekfunctie kunt vinden. En met Flash of JavaScript hebben ze ook moeite.

Ben je benieuwd wat spiders op jouw website te zien krijgen? Dat kan je zelf zien via SEO-browser.com (kies ‘simple’).

Als je niets ziet, of veel te weinig, is er iets mis.

 

Google Cache

Het internet is heel, heel groot. Het is voor zoekmachines onmogelijk om live, tijdens elke zoekopdracht, alle websites te doorzoeken. Daarom maken ze cacheversies van elke geïndexeerde site, een opgeslagen versie. Een soort screenshot. Die versie krijg jij te zien.

Hoe vaker een website wordt geupdate, hoe vaker er een nieuwe cacheversie gemaakt wordt. Bij nu.nl gebeurt dat dus continu, maar bij de site van schilder Tom gebeurt dat veel minder vaak, want hij verandert zelden iets aan zijn website.

Plaats je regelmatig nieuwe content? Dan wordt er steeds sneller een nieuwe cacheversie gemaakt. Dat betekent dat nieuwe informatie sneller vindbaar is én het komt je ranking ten goede.

 

Google algoritme

Alle informatie die de spiders verzamelen wordt verwerkt in een algoritme. Die gebruikt honderden signalen om te bepalen bij welke zoekopdrachten een website verschijnt, en op welke positie.

Dat algoritme begon ooit héél simpel, en was dan ook makkelijk te manipuleren. Met eenvoudige trucjes kon je jouw website bovenaan de resultaten krijgen, ook al had je een belabberde site.

Om dat te voorkomen heeft Google het algoritme behoorlijk uitgebreid. Waarschijnlijk gebruikt Google zo’n 200 rankingfactoren, waaronder domeinnaam, SSL-certificaat, zoekwoorden, schrijfstijl, URL-structuur, links, en menu-indeling. Zoals je ziet kunnen ook kleine details invloed hebben op je SEO.

 

Algoritme updates

Het algoritme wat Google gebruikt wordt regelmatig aangepast. Dat doen ze vanwege veranderingen in ons zoekgedrag, bijvoorbeeld omdat we meer via mobieltjes gaan googlen. Of omdat ze nóg betere resultaten willen bieden en willen voorkomen dat het algoritme gemanipuleerd kan worden.

Overigens werkt Google hiervoor ook met Quality Raters: mensen die websites beoordelen aan de hand van vragen zoals ‘zou je je bankgegevens invullen? of ‘vertrouw je deze informatie?’ Hun antwoorden worden soms in de updates verwerkt.

Er zijn dus regelmatige updates, maar meestal verandert er dan niet zo heel veel. Soms wel. Van deze updates heb je misschien wel eens gehoord:

 

Panda Update
In 2011 werd de Panda update gelanceerd. Daarna is ‘ie nog veelvuldig aangepast. Het doel was om kwaliteit te belonen: slechte websites kwamen nu veel lager in zoekresultaten, ook als ze ‘slim’ voor SEO waren ingericht.

Google kijkt hiervoor naar zaken als tekstlengte, linkjes naar de website, layout van de tekst en gekopieerde content. Bezoekers lokken om ze vervolgens niets waardevols te bieden wordt via deze update bestraft.

 

Pigeon Update
De Pigeon update uit 2012 ging over één ding: lokale zoekopdrachten. Ik woon in Alkmaar. Als ik google op ‘timmerman gezocht’ dan kreeg ik vroeger resultaten uit heel Nederland te zien. Dankzij de Pigeon update komen timmermannen uit mijn regio nu hoger in de zoekresultaten.

Dit is ook waarom het altijd zinvol is je locatie op je website te vermelden, ook als je niet regio-afhankelijk bent.

 

Penguin Update
De Penguin update is ook in 2012 uitgerold, en had als doel om slechte links te bestrijden. Links naar jouw website zijn belangrijk, omdat elk linkje een soort promotie is. SEO specialisten richtten zich dus op héél veel links vergaren, en waar die links vandaan kwamen was niet zo belangrijk.

Sinds de Penguin update wél: linkjes van schimmige websites, of sites over totáál andere onderwerpen, hebben minder waarde dan links van betrouwbare websites. Heb je heel veel slechte links, dan kan je daar zelfs voor bestraft worden.

 

Hummingbird Update
Deze update uit 2013 was feitelijk een ombouw van het algoritme zelf. De hele manier waarop zoekopdrachten werden ‘gelezen’ veranderde. Als ik zoek op ‘hulp bij tuin inrichten in Alkmaar’ krijg ik websites van hoveniers. Google begrijpt wat ik bedoel met mijn zoekopdracht, zonder dat ik het letterlijk typ.

Deze update heeft mogelijk te maken met de ontwikkelingen van gesproken zoekopdrachten, die we in de toekomst steeds vaker zullen gebruiken.
SEO Google slim zoeken

 

Moet je nou bang zijn dat elke update je SEO strategie kan verstoren? Nee. Niet zolang je onthoudt wat Google wil: betrouwbare websites met waardevolle content.

 

 

Goede en slechte SEO technieken

Voordat ik ga uitleggen welke SEO technieken je allemaal kunt toepassen, is het goed om te weten dat er goede en slechte optimalisatietechnieken zijn.

Dat heeft alles te maken met het algoritme en de updates daarvan. Zoals je hierboven kon lezen wordt het algoritme steeds ‘strenger’ en worden de eisen hoger. Als jij je niet aan de spelregels van Google houdt kan je bestraft worden: je website wordt dan omlaag geduwd in de zoekresultaten.

Het is dus nogal belangrijk om te weten dát er foute SEO technieken zijn, en hoe die eruit zien.

 

Verkeerde methodes: Black hat SEO

Voordat Google streng werd was het razend eenvoudig om het algoritme te besodemieteren.

Je kon bijvoorbeeld tekst dezelfde kleur geven als de achtergrond. Bezoekers zagen niks, maar Google las 100 keer jouw belangrijkste zoekwoorden.

Of je kon Google spiders een andere pagina laten zien dan je bezoekers, zodat je stiekem via 10 omwegen bezoekers naar één advertentie-website kon sturen.

Nog een veelgebruikte tactiek: link farming, oftewel het verzamelen van zoveel mogelijk links waarbij de kwaliteit irrelevant was. Want hoe meer linkjes, hoe hoger je website kon komen.

Google schrijft zelf het volgende over dit soort methodes:


Probeer niet via allerlei trucjes uw positie in de zoekresultaten op te schroeven. Een goede vuistregel is dat u zonder schuldgevoel zou moeten kunnen uitleggen wat u heeft gedaan ten aanzien van concurrerende websites, ook aan een Google-medewerker. Andere nuttige vragen waarover u kunt nadenken zijn: ‘Hebben de bezoekers van mijn site hier wat aan?’ en ‘Zou ik dit ook doen als er geen zoekmachines bestonden?’
Google


 

Let hier ook op als je een SEO-bureau of -specialist inschakelt. Vraag hoe ze het linkprofiel opstellen, en bekijk hun portfolio. Als ze black hat SEO gebruiken levert dat jou eerst misschien supergoede resultaten op, maar als je uiteindelijk omlaag duikelt in de zoekresultaten ben jij je geld kwijt.

 

 

Toegestane methodes: White hat SEO

White hat zijn alle SEO technieken die wél toegestaan zijn. Zo simpel is het, haha.

Hieronder zal ik een aantal van die technieken verder uitleggen, zodat je ze zelf kunt toepassen. Bij white hat SEO ben je niet bezig met trucjes of zoekmachines besodemieteren, maar puur met optimaliseren.

Maar pas op, want ook white hat SEO kan tegen je werken. Een goed voorbeeld is het gebruiken van zoekwoorden in je tekst. Dat is een prima SEO techniek. Maar héél veel zoekwoorden in een tekst is niet de bedoeling. Niemand leest graag dit soort teksten:


Zoek je goedkoop glasvezelbehang? Het goedkope glasvezelbehang van Janbehanger.nl is niet alleen voordelig, maar ook van goede kwaliteit. Voor je goedkope glasvezelbehang moet je dus bij Janbehanger.nl zijn. Dan weet je zeker dat je goedkoop glasvezelbehang hebt wat ook goede kwaliteit is. Dus: voor goedkoop glasvezelbehang ga je naar Janbehanger.nl!


De methode zelf, zoekwoorden in je tekst, is prima. Alleen niet op deze manier.

 

SEO zelf doen

Je weet nu hoe Google werkt, dat je altijd met SEO te maken hebt zodra je een website hebt, en dat er goede en slechte SEO technieken zijn. Tijd voor de volgende stap: hoe zet je die kennis om in een strategie?

 

Het begint bij je klanten

De eerste stap heeft niks te maken met je website of webteksten. Het begint bij je klanten. Wie zijn ze? Waar zijn ze naar op zoek? Welke vragen stellen ze?

Vergeet niet, het héét dan wel zoekmachineoptimalisatie maar eigenlijk optimaliseer je voor mensen. Het doel is om het jouw potentiële klanten zo makkelijk mogelijk te maken om jou online te vinden.

Daarom is het belangrijk dat je weet wie zij zijn en hoe zij zoeken.

Vaak hebben ondernemers wel een algemeen klantprofiel: iets als ‘vrouwen tussen de 20 en 60 die modebewust zijn.’

Maar dat is niet genoeg. Welke leeftijdsgroep trek je het meest aan? Hoeveel geld hebben ze te besteden? Hoe vaak kopen ze nieuwe kleding? Kopen ze dan vooral de basics of juist de bijzondere kledingstukken? Zoeken ze kleding voor op kantoor of voor in hun vrije tijd? Hoeveel tijd hebben ze om te shoppen?

Al die informatie heeft invloed op hun zoek- en koopgedrag.

Hoe beter jij je ideale klanten kent, hoe beter je ook kan bepalen:

  • Hoe je website eruit moet zien
  • Welke zoekwoorden en zoektermen je op moet inzetten
  • Via welke sites je aan goede backlinks zou kunnen komen
  • Op welke social media kanalen je aanwezig moet zijn
  • Welke merken je zeker in je assortiment moet hebben
  • Op wat voor producten ze vaak zoeken
  • Of ze liever een kortingsactie hebben of een cadeautje

En dát heeft dan weer allemaal invloed op je SEO.

 

10 SEO tips die je niet moet overslaan

Van de ongeveer 200 rankingfactoren die Google hanteert is het heus niet erg als je ze niet allemáál goed toepast. Maar deze 10 zijn supersimpel dus die moet je eigenlijk wel in orde hebben. En dat kan je gewoon zelf.

 

1. Responsive design

Een responsive website past zich aan aan het schermformaat van de bezoeker. Oftewel: op je mobieltje werkt ‘ie ook lekker. Test het door zelf via je mobiel even op je website te kijken of, als je daar geen zin in hebt, via deze tool van Google. Vrijwel elke moderne website is responsive dus tenzij jouw website heel oud is of heel slecht gemaakt zit dit vast wel goed.

2. Snelle laadtijden

Hoe lang wacht jij tot een website geladen is? Precies, niet zo lang. Jouw bezoekers ook niet en daarom is snelheid nogal belangrijk. Je kunt het hier testen. Onder de 3 seconden is goed. Kom je veel hoger uit, dan lees je bijvoorbeeld in dit blog wat je eraan kunt doen.

3. Headers en tussenkopjes

In je webteksten kun je headers gebruiken: H-tags (H1, H2, tot en met H6). De tussenkopjes in dit blog zijn bijvoorbeeld H2 en H3. Google spiders lezen tekst in een H-tag nét wat aandachtiger, dus verwerk vooral je zoekwoorden erin.

4. Alt-tags

Spiders kunnen afbeeldingen niet herkennen. Met een alt-tag kun je ze alsnog laten weten wat er op het plaatje staat. Vul met korte steekwoorden in wat er te zien is.

5. Paginatitel en meta-omschrijving

De titel en meta-omschrijving is wat je ziet in zoekresultaten. De paginatitel heeft directe invloed op SEO, gebruik hier dus zeker je zoekwoorden in. De meta-omschrijving telt niet direct mee, maar nodigt mensen wel uit om je website te bezoeken en veel kliks telt wél mee voor de SEO.

6. Interne links

Interne links zijn linkjes naar andere pagina’s op je eigen website. Spiders volgen die links en dat helpt bij het vastleggen van de paginastructuur van de site. Bovendien weten bezoekers die pagina’s nu ook beter te vinden.

7. Externe links

Als je regelmatig linkt naar relevante websites, in dezelfde branche, geeft dat Google een beter idee van waar jouw website over gaat. Ze zien het ook als gebruiksvriendelijk: misschien heb jij het antwoord op een vraag niet, maar link je naar een site die dat wel heeft.

8. Anchor tekst

De anchortekst is de beschrijving die een link heeft. Dat kan ‘klik hier’ zijn, maar ook ‘lees hier SEO tips.’ Die laatste is beter want daarmee vertel je duidelijker waar de link naartoe gaat.

9. Google Reviews

Als je je bedrijf aanmeldt bij Google kunnen klanten reviews schrijven. Die verschijnen dan ook in Google. Verzamel je genoeg positieve reviews, dan helpt dat waarschijnlijk ook bij je positie in Google zoekresultaten.

10. Vermeld je locatie

Google geeft lokale zoekresultaten voorrang. Als jij op ‘timmerman’ zoekt krijg je bovenaan websites van timmermannen uit jouw woonplaats. Benoem dus  je locatie op je website, bijvoorbeeld op je contactpagina. Ook als je online werkt.

 

 

Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?

Online marketing begint bij zoekwoorden.

Dat wil zeggen: het begint bij begrijpen waar je klanten naar zoeken.

Welke woorden kiezen zij in Google? Welke informatie willen ze weten?

Zonder die informatie is het lastig een succesvolle website te bouwen. Klanten moeten jou immers wel kunnen vinden.

Je hebt dus een zoekwoordenonderzoek nodig. En dat kan je best zelf doen.

Oh ja, ik heb het over zoekwoorden en zoektermen: met zoekwoorden bedoel ik zoekopdrachten van één woord; zoektermen zijn langere ‘zoekzinnen.’

 

Longtail en shorttail zoekwoorden

Eerst moet je even iets weten over longtail en shorttail zoekwoorden.

Voorbeeldje.

‘Dieet’ is een shorttail zoekwoord. Er wordt veel op gezocht, 9900 keer per maand. Een topwoord om hoog bij te scoren dus. Niet voor niets zijn er ruim 7,4 miljoen zoekresultaten.

‘Afvallen zonder dieet en pillen’ is longtail. Het is als het ware een zoekwoord met een staart eraan. Omdat ‘ie langer is, wordt er minder op gezocht: 40 keer per maand. Dat betekent ook dat er minder concurrentie is, namelijk maar 110 duizend zoekresultaten.

Oftewel: bij longtail zoekwoorden is je scoringskans groter omdat er veel minder concurrenten zijn.

Bovendien zijn is longtail veel specifieker. Wat wil iemand die zoekt op ‘dieet?’ Informatie? Recepten? Bij een longtail zoekopdracht weet je beter waar mensen naar op zoek zijn en kan je jouw pagina daar perfect op laten aansluiten.

Als je verschillende pagina’s ieder optimaliseert voor een andere longtail zoekterm, kan dat dus behoorlijk wat goede bezoekers en klanten opleveren.

Nog niet helemaal overtuigd? Zeventig procent van de zoekopdrachten zijn longtail. En elke dag is zo’n 10 tot 15 procent van de zoekopdrachten helemaal nieuw. Die zijn nog nóóit eerder gebruikt. Dat komt omdat we allemaal een eigen manier van zoeken hebben. (‘Ik zoek een dieet’, “Beste dieet vergelijken’, “Welk dieet is geschikt voor mij?’, enzovoort.)

 

Zoekwoordenonderzoek in 10 stappen

Maak een lijst met potentiële zoekwoorden. Als een soort brainstorm. Schrijf alles op wat je kunt verzinnen en probeer niet te kritisch te zijn. Juist de minder vanzelfsprekende termen kunnen je straks goed van pas komen.

 

Zoek online naar meer suggesties. Zeker als je zelf niet ver komt is dit erg handig. Zoek op forums naar posts over jouw onderwerp. Of kijk bij relevante producten in webwinkels naar de reviews. Welke woorden gebruiken mensen? Spiek ook even bij je competitie. Vul je eigen lijst aan met de zoekwoorden die je nog niet had.

 

Gebruik tools om nog meer ideeën op te doen. Via Google Analytics of websites als Keywoordtool.io en KWFinder kan je nog meer ideeën vinden. Je vult één of twee woorden in en krijgt een lijst met gerelateerde zoekopdrachten. Die hoef je niet allemaal op te schrijven, kijk even welke echt zinvol zijn voor jou.

 

Bekijk het zoekvolume. Waarschijnlijk heb je veel zoektermen staan waar te weinig op gezocht wordt. Daarom wil je nu de zoekvolumes achterhalen.
Dat kón altijd met Google Analytics, maar helaas zijn die gegevens alleen nog zichtbaar voor grote adverteerders. Met tools zoals KWFinder en Semrush kan je die zoekvolumes nog wel zien.

 

Schrap de zoekwoorden die weinig volume hebben. Alles waar niet of nauwelijks op gezocht wordt kan uit je lijst. Soms wordt er weinig gezocht (20-100 keer per maand) op longtail termen, maar ze kunnen toch waardevol zijn als de kans groot is dat het jou een klant oplevert.

 

Bekijk de concurrentie. Zoek nu in Google op allintitle:zoekwoord. Je krijgt dan alle websites met jouw zoekwoord in de paginatitel. Dat geeft een aardig beeld van hoeveel concurrentie er op dat zoekwoord is.

 

Bereken de KEI (Keyword Effectiveness Index). Dat doe je door het zoekvolume te delen door de concurrentie uit de vorige stap. Hierdoor krijg je een idee van de scoringskans per zoekterm. Hoe hoger, hoe beter. Dat betekent relatief weinig concurrentie op een zoekwoord waar wél voldoende op gezocht wordt.

 

Bepaal de zoekintentie. Nu wil je van de kansrijke zoekwoorden weten met welke intentie ze gebruikt worden. In welk stadium van het koop-proces bevindt de zoeker zich? Zoekt hij informatie, wil hij producten vergelijken, zoekt hij de goedkoopste aanbieder?

 

Kies je strategie. Als het goed is heb je nu een lijst met kansrijke, relevante zoekwoorden en -termen én weet je met welke intentie ze gebruikt worden. Nu kan je dus beslissen hoe je de pagina’s op je website gaat optimaliseren. Kies voor één zoekterm per pagina.

 

Vul je website in. Als laatste kan je de pagina’s nu effectief gaan invullen. Verwerk de gekozen zoektermen in de paginatitel, tussenkopjes en de teksten.

 

 

Hoe werkt linkbuilding?

Een link naar jouw website is eigenlijk iemand die zegt: “Dit is goed, hier moet je echt even kijken.” Hoe meer mensen dat over je zeggen, hoe beter je waarschijnlijk bent. Vooral als ze invloedrijk zijn: een link vanaf de website van Philips is waardevoller dan eentje van de lokale elektraboer.

Een backlink is eigenlijk een blijk van vertrouwen. En daarom hecht Google er ontzettend veel waarde aan.

Het is dus belangrijk om te investeren in linkbuilding: het verkrijgen van dergelijke links, liefst vanaf goede websites.

 

Zoveel mogelijk links verzamelen?

Je zou denken: hoe meer links hoe beter, dus links kopen of je website bij elke verzamelsite aanmelden is een prima idee.

Maar dat kun je beter niet doen.

Google kijkt ook naar de kwaliteit van de sites, en veel links vanaf slechte pagina’s werkt juist in je nadeel.

Wil je linkbuilding uitbesteden? Vraag dan altijd goed hoe ze dat doen, waar de links vandaan komen en kijk goed naar het portfolio.

 

Verschillende soorten backlinks

Er zijn drie soorten links.

Zelfpromotie: zelf een link naar je website plaatsen. Bijvoorbeeld in reacties op een blog, op een forum of door je site aan te melden bij verzamelsites.

Outreach: mensen vragen om naar jou te linken. Bijvoorbeeld naar een interessant artikel, of omdat je allebei over hetzelfde blogt en links uitwisselt.

Organisch: mensen die ongevraagd naar jou linken. Bijvoorbeeld omdat ze jouw product erg goed vinden of je e-book waardevol.

Die laatste links, de organische, die wil je natuurlijk het liefst.

 

No-follow links

Vaak op forums en blogs zijn links in reacties automatisch no-follow. Dat betekent dat er in de code staat dat die links niet door Google gevolgd worden. Ze tellen niet mee: het is alsof je roept “mijn website is tof!” terwijl Google oordopjes in heeft.

Daarmee zijn ze echter niet waardeloos, want andere lezers zien die link natuurlijk ook en worden misschien nieuwsgierig.

Je kunt dus best een linkje naar jouw website plaatsen in een blog comment maar doe dat alleen als het voor lezers relevant is, en niet om links voor SEO te verzamelen.

 

Hoe krijg je goede links?

Je wil dus het liefst organische links. Maar hoe kom je eraan?

In de basis: door iets goeds te bieden. Als je nuttig en interessant bent, als je kwaliteit levert. In spullen, diensten of content.

Die kwaliteit is de basis van linkbuilding. Je raadt vrienden geen crappy bedrijf aan, toch?

Je moet dus goed zijn. Maar je hoeft ook weer niet af te wachten tot er eens iemand naar je linkt.

Een slimme tactiek is om ego-content te schrijven. Daarin schrijf je over iemand, of je reageert op iemand, die meer invloed en bekendheid heeft dan jij. Je kunt bijvoorbeeld een product reviewen, je mening over een blogartikel geven, of aan jouw lezers uitleggen waarom die persoon zo goed is. Daarna stuur je diegene even een linkje met je artikel, gewoon om te laten weten dat je het hebt geschreven. Met een beetje mazzel linken zij dan naar je artikel.

Nog een manier is om slechte of niet werkende links te vervangen. Je zoekt dan op websites naar links die niet werken, of die naar iets linken van matige kwaliteit. Heb jij een beter artikel, of bijvoorbeeld een betere webwinkel? Dan kun je de webmaster mailen om dat te laten weten. De slechte link kan dan een link naar jouw website worden.

Verder moet je natuurlijk zorgen dat mensen van jou horen. Hoe meer mensen van je bestaan weten, hoe groter de kans dat iemand naar jou linkt. Zeker als je regelmatig update en dus steeds iets nieuws te vertellen of verkopen hebt.

 

Conclusie: SEO is ingewikkeld

Je moet ongeveer snappen hoe Google werkt, met z’n spiders en algoritmes. En wat dat betekent voor jouw website.

Je hebt een zoekwoordenonderzoek nodig, zodat je weet hoe je scoringskansen zijn. Je hebt kennis van tekstschrijven en code nodig om je website te optimaliseren. Je moet links zien te krijgen.

Het is nogal wat.

 

Dus…

Zoekmachineoptimalisatie is een proces van de lange adem.

Het is geen magische truc om in één klap succesvol te zijn. Het kost tijd en moeite, soms geld, en veel geduld.

Het is wél een tactiek om op de lange termijn veel interessante bezoekers naar je website te trekken.

En als jij iets verkoopt of levert van goede kwaliteit, dan is een goede SEO strategie bijna een garantie op een succesvol online bedrijf. Niet morgen, en niet volgende week. Maar misschien wel over 6 maanden, of over een jaar.

 

Wat als je er écht niet uitkomt?

Dan help ik je.

Mail me je probleem, dan kijk ik (gratis!) met je mee en geef ik je advies over wat je zelf kunt doen én wat je misschien beter kunt uitbesteden.

Je doet toch al iets met SEO. Kan je ’t net zo goed goed doen.

Geen uitgebreide hulp nodig, maar wil je wel op de hoogte blijven van SEO nieuwtjes en tips? Volg me op Twitter, dan deel ik nuttige en leuke artikels met je. :-)

 

 

Ben je nou nóg niet klaar?

Oké, dan heb ik hier nog een infographic voor je. Met de belangrijkste info en tips. En je hoeft je niet eens in te schrijven voor m’n nieuwsbrief om ‘m te kunnen downloaden!