Wat is SEO?

 

Wat is SEO? 

SEO staat voor Search Engine Optimization: zoekmachineoptimalisatie. Het is de verzamelterm voor alle methodes om je website organisch hoger te brengen in relevante zoekresultaten en op die manier meer bezoekers te trekken.



Eh, wát is SEO?

Je hebt een website. Je wil dat klanten die website vinden. 

Veel mensen zoeken in Google naar een product of dienst. Hoe hoger je website in de zoekresultaten verschijnt, hoe groter de kans dat zij erop klikken. 

Met zoekmachineoptimalisatie zorg je dat je site zo hoog mogelijk in die zoekresultaten komt.

Hippe omafiets zoekresultaten SEO

 

Is SEO veel gedoe? 

Een beetje. 

Toen ik begon als tekstschrijver wist ik niet waar ik moest beginnen. Er is zó veel informatie over SEO dat het inderdaad veel gedoe lijkt.

Zo kijkt Google naar ruim 200(!) factoren die bepalen hoe goed een website scoort. Gelukkig hoef je die lang niet allemaal te optimaliseren.

Het belangrijkste is dit:

  • Een snelle, veilige website
  • Zoveel mogelijk goede links naar jouw website
  • Aansprekende webteksten met de juiste zoektermen

Zo lijkt het al een stuk minder gedoe, toch?

 

Kan je zonder SEO?

Als je zonder website zou kunnen en nu al genoeg klanten vindt via mond-tot-mond reclame: ja.

In alle andere gevallen: nee.

Als jij online wil verkopen of klanten wil vinden kan je niet zonder SEO. 

 

Kan je NU bovenaan komen? 

SEO kost tijd. Je doet het niet één keer, het is een proces. 

Ja, met valsspelen kom je snel bovenaan. Tijdelijk.

Vroeger kon dat. Dan zette je een zoekterm 100 keer onzichtbaar op de pagina. Of je kocht 20 websites en linkte vanaf allemaal naar je ‘echte’ site. Black hat SEO heet dat.

Tegenwoordig bestraft Google je daarvoor.  Google zelf schrijft hierover:

Probeer niet via allerlei trucjes je positie in de zoekresultaten op te schroeven. Een goede vuistregel is dat je zonder schuldgevoel zou moeten kunnen uitleggen wat je hebt gedaan ten aanzien van concurrerende websites, ook aan een Google-medewerker. Andere nuttige vragen waarover je kunt nadenken zijn: ‘Hebben de bezoekers van mijn site hier wat aan?’ en ‘Zou ik dit ook doen als er geen zoekmachines bestonden?’

Oftewel: je website is voor mensen, niet voor machines. 

Als je vandaag start met SEO zul je niet morgen op plek 1 in Google staan. Maar misschien wel over een paar maanden of volgend jaar.

 

De kern van SEO

Bij SEO gaat het vaak over techniek en rankingfactoren en zoektermen. 

Maar de kern is dit: mensen willen betrouwbare informatie, producten of diensten en die willen ze snel en makkelijk vinden. 

Dat betekent dat Google de beste, veiligste en snelste websites bovenaan wil plaatsen bij de juiste zoekopdrachten. 

Daarvoor zijn 3 aspecten belangrijk.

 

Wat is SEO: de website

De techniek achter je website heeft invloed op je positie in zoekresultaten.

Let bij je website op deze punten en kies voor een webdesigner met verstand van SEO.

Responsive, mobielvriendelijk ontwerp.
Mensen internetten veel op mobieltjes en tablets. Het design van je website moet daarop aangepast zijn. Test dus of je site mobielvriendelijk is.

Snelle laadtijden.
Bij langzame websites klikken bezoekers weg. Kijk eens hoe snel je website laadt. Onder de 3 seconden is prima. Zit je daar ver boven, volg dan de tips die je krijgt of vraag een webdesigner om advies.

Een robots.txt en sitemap
Het robots.txt bestand vertelt de Google-robots wat ze wel en niet moeten bekijken op je website. Check hier of je site dit heeft. De sitemap is een overzichtelijke index van al je pagina’s. Of je die hebt zie je hier.

Veilige https-verbinding
Met een https-verbinding verstuur je data versleuteld. Dat is veiliger. Daarom worden https-websites hoger geplaatst dan http-websites. Je hebt hiervoor een (gratis) SSL-certificaat nodig.

Gebruiksvriendelijke URLs
De URL is de link in de adresbalk. Soms is die onduidelijk, zoals daniellekelder.nl/index/post=543464?. Je kunt dit zelf makkelijk aanpassen naar iets als daniellekelder.nl/blog/wat-is-seo zodat bezoekers én zoekmachines zien waar de pagina over gaat.

 

Wat is SEO: backlinks en interne links

Een link naar een pagina vertelt Google: hé, daar is iets interessants te vinden. Anders zou er niet naar gelinkt worden. 

Backlinks
Hoe meer backlinks (links vanaf andere sites), hoe beter. Daarbij is een linkje vanaf nos.nl waardevoller dan vanaf pietjeslinkshop.com. 

Heb je veel backlinks van grote, betrouwbare websites? Dan rekent Google erop dat jouw website ook te vertrouwen is.

Veel backlinks vanaf nietszeggende websites waar iedereen linkjes kan (laten) plaatsen hebben juist een negatief effect op je SEO. Want dan is jouw website vast net zo nietszeggend.

Backlinks zijn lastig te manipuleren: jij hebt weinig invloed op andere websites. Daarom zijn ze voor Google een belangrijke rankingfactor. 

Interne links
Dit zijn links op je eigen website naar een andere pagina op je site. Met deze links kan je extra aandacht geven aan specifieke pagina’s.

Hoe vaker jij naar een pagina linkt, hoe belangrijker hij is. Die pagina komt dan iets hoger in zoekresultaten.

De invloed van interne links is klein, veel kleiner dan backlinks. Maar het is een kleine moeite die bijdraagt aan de SEO.

 

Wat is SEO: de webteksten

Goede webteksten zijn cruciaal voor SEO. 

Dat werkt op twee manieren.

1. Bezoekers op je website houden

Met aansprekende teksten houd je de aandacht van bezoekers vast. Ze blijven langer lezen, klikken vaker door en bestellen vaker iets.

Google registreert hoe lang bezoekers op je website blijven en hoeveel pagina’s ze daar bezoeken. Blijven ze lang, dan is je website vast goed. En dan scoort hij hoger.

Dit bereik je met:

  • Niet te kleine letters (minimaal 14 pixels) 
  • Gebruik van titels en tussenkopjes om de tekst op te breken
  • Overzichtelijke layout en structuur
  • Leuk geschreven tekst

Die punten hebben dus niet rechtstreeks invloed op de zoekmachineoptimalisatie, maar wel op je bezoekers en díe helpen weer bij de SEO.

 

Keywords (zoekwoorden) in de tekst

Als jij thee verkoopt moet je website verschijnen bij zoekopdrachten als ‘thee kopen’ of ‘thee bestellen.’ En op zoektermen als ‘lekkere thee kopen,’ ‘muntthee online bestellen,’ ‘chai thee maken’, en allerlei andere thee-gerelateerde zoekvragen.

Google moet dan wel weten dat jouw website relevant is bij die zoekopdrachten. Dat doe je door die zoektermen in je webtekst te verwerken.

Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je welke zoektermen jouw klanten het vaakst invullen. Als je die termen gebruikt in je webteksten trek je dus de meeste potentiële bezoekers.

Op veelgebruikte zoektermen is ook veel concurrentie. Als starter is het slim om te beginnen met iets kleinere zoekopdrachten, zodat de kans groter is dat jij bovenaan komt.

Het is niet nodig om de zoekwoorden heel vaak in je tekst te stoppen. Té vaak leest niet prettig en als je echt overdrijft kan je website juist slechter gaan scoren.

 

Aan de slag met SEO

In dit artikel heb ik je uitgelegd wat SEO is en wat de belangrijkste elementen zijn die jij kunt toepassen.

Tijd om ermee te beginnen!

Zie je er tegenop? Plan een vast moment om iets aan de SEO te doen. Elke dag een klein stapje is al voldoende. En kom je er niet uit, vraag dan een tekstschrijver of SEO-specialist om hulp.

Succes!

2019-07-10T11:02:27+02:00