Waarom je website géén visitekaartje moet zijn

Website is visitekaartje

“Ja, onze website, dat is toch ons visitekaartje hè?”

Ik nam nog een slokje koffie. “Nou, niet helemaal,” zei ik. “Je website doet toch veel meer dan je visitekaartje?”

Ja, dat was wel zo. Alleen al omdat die site veel uitgebreider is. Met meer tekst.

Toch zei deze klant iets wat heel veel mensen denken. Zelfs webdesigners:

Website is je visitekaartje

 

Er is één belangrijke overeenkomst tussen websites en visitekaartjes: Je geeft mensen een manier om contact met je op te nemen.

Maar een website is veel, veel meer dan dat.

 

Hoe kom je aan visitekaartjes?

Een visitekaartje krijg je op twee momenten:

  • Via een prikbord, in de brievenbus of van de stapel
  • Na een gesprek

Misschien ga je binnenkort verhuizen en zie je in de supermarkt een kaartje hangen van een lokaal klusbedrijf. Je neemt ‘m mee. Kan je direct even bellen met je vragen, en dat scheelt weer online zoekwerk. Het bedrijf ken je niet, dus of je met ze wil werken bepaal je tijdens dat telefoongesprek.

Meestal gaat het andersom. Je maakt een praatje met iemand en hij overhandigt jou daarna z’n visitekaartje. Je neemt ‘m aan, glimlacht vriendelijk. Maar je hebt allang besloten of dat kaartje straks in de prullenbak verdwijnt of in je portemonnee.

Tijdens het gesprek heeft hij je overtuigd – of niet.

In beide gevallen is het visitekaartje slechts de contactmogelijkheid. Of je écht met dat bedrijf in zee gaat, dat bepaal je als je met iemand praat.

 

Je website is geen contactmogelijkheid, het is contact

En dat is hét verschil.

Je website is meer dan contactgegevens. Het is het eerste gesprek met de lezer.

“Hé, welkom,” zeg je (maar natuurlijk niet letterlijk), “fijn dat je er bent. Kijk, dit is wat we hier allemaal doen. Ik zal je ook iets vertellen over hoe we ’t aanpakken, en wat dat eigenlijk kost. En over wat we belangrijk vinden.”

Weet je welk stuk van je site vergelijkbaar is met het visitekaartje? Het contactformulier. Het stukje website waar mensen pas komen als ze hebben besloten dat ze verder met je willen praten.

Je website zelf, dat is het praatje vóór je je visitekaartje overhandigt.

 

En je website moet net zo leuk zijn als dat praatje

Wanneer bewaar je een visitekaartje?

Als iemand je vertrouwen heeft gewonnen. Als je denkt: Ja, toffe gast, weet waar ‘ie over praat. Met hem (of haar) kan ik wel werken.

Dus online moet je dat ook doen. Vertrouwen van de lezer winnen. Dat doe je bijvoorbeeld met:

  • Duidelijke uitleg over je aanbod, kosten en werkwijze
  • Prettig design en leuke schrijfstijl
  • Mooie weergave van je producten
  • Updates, een blog of actuele nieuwtjes
  • Testimonials van tevreden klanten

Kan dat met een visitekaartje?

Nee.

Is je website dus een visitekaartje?

Nee.

 

Je website is méér dan een kaartje

Niet meer zeggen dus. Zie je website voor wat het is: het eerste contact met een klant.

2018-01-23T13:16:50+00:00