Ik weet niet wat jij doet, maar ik kijk zelden naar m’n eigen website.
Ik ben vrijwel dagelijks bezig aan de achterkant. Maar de voorpagina? Bekijk ik niet.
Vorige maand deed ik dat wél, en las ik de teksten ook gelijk even door.
Hmm…dit kan ik wel duidelijker verwoorden, en dat stukje kan eigenlijk ook wel weg. En dit klinkt niet professioneel.
Zo ging dat ongeveer. Dus nu ben ik, tussen m’n opdrachten door, ook bezig met het herschrijven van mijn eigen webteksten.
Maar hoe staat dat met jou? Wanneer heb je jouw webteksten voor het laatst eens kritisch gelezen?
Waarschijnlijk is dat al éven geleden
Toen ze net geschreven waren. Toen ging je er eens goed voor zitten. Kop hete thee erbij, uurtje de tijd om die frisse nieuwe teksten te beoordelen.
En daarna nooit meer. Waarom zou je ook, ze waren toch goed? Je hebt wel iets beters te doen.
Maar net zoals webdesign veroudert kunnen webteksten ook verouderen.
Helemaal geen slecht idee om ze nog een keertje door te lezen, dus.
Klopt alle informatie?
Misschien staat ergens de opsomming “Je vindt hier onder andere gebreide sokjes, mutsjes en dekentjes voor je baby” terwijl die sokken al uit het assortiment zijn.
Of je schrijft dat je werkt met verf van merk X, terwijl je al een tijdje bent overgestapt op merk Y. Of dat je de goedkoopste in de regio bent, maar inmiddels ben je dat niet meer (en heb je dat ook niet nodig om klanten aan te trekken).
Het zijn van die kleine slordigheden. En het kost je vijf minuutjes om ze even aan te passen.
Past de tekst nog bij het bedrijf?
Laat ik even een voorbeeld geven. Een advocatenkantoor kan schrijven:
Al sinds 1957 staat J.D & G. Advocaten garant voor kwaliteit. Wij begeleiden cliënten gedurende juridische procedures en strafzaken.
Ze kunnen óók schrijven:
Zoekt u hulp bij een juridische procedure? Of bent u verdachte of slachtoffer in een strafzaak? Wij staan u graag bij in deze lastige periode.
Bij die teksten zie ik twee heel verschillende websites voor me.
Traditioneel, sober vormgegeven, met donkerblauw en grijs en iets te kleine letters. Of juist lichtblauw en veel wit, groter lettertype, foto’s, modern.
Je teksten moeten passen bij je uitstraling. Is er iets veranderd aan het webdesign? Kijk dan of de webteksten hier nog wel goed op aansluiten.
Leest ’t een beetje lekker?
Taal verandert. En zelf veranderen we ook.
Op mijn homepagina staan zinnen die ik vorig jaar nog prima vond. Nu denk ik: dat loopt niet. Het sluit niet goed aan op de vorige zin.
Een goede tekst is een helder, gestructureerd verhaal wat je zonder moeite doorleest. Waar je bijvoorbeeld op kunt letten:
- Te veel herhaling van één woord
- Van de hak op de tak springen
- Te veel of te weinig leestekens
- Lange, onduidelijke zinnen
- Geen duidelijk einde
Als je moet nadenken over de betekenis van een zin, of ‘m twee keer moet lezen om het te begrijpen – ga dan even met je teksten aan de slag.
Hoe is de opmaak?
Webdesigners vergeten soms dat niet alleen de website, maar ook de tekst er goed uit moet zien.
Ze kiezen een klein letterformaat, letten niet op de regellengte, of geven de tekst een lichtgrijze kleur.
Met als gevolg dat lezers net zo erg hun best moeten doen om jouw teksten te lezen als de hanepoten van hun 14-jarige puberzoon.
Als je dus toch je teksten leest, let hier dan ook gelijk even op. Zijn ze ook goed te lezen voor iemand met slechter zicht? Kan je in één oogopslag de tekst overzien?
Dit is hoe het ook kan:
Pak een kop koffie en ga die webteksten eens lezen
Hou bovenstaande punten in gedachten bij het lezen. En let gelijk even op taalfoutjes, want ook die kunnen er per ongeluk in staan en dat wil je natuurlijk helemáál niet. Het kost je misschien een uurtje. Maar het kan je zomaar nieuwe klanten opleveren.