Je webteksten moeten groter.

Ja, echt. Want size matters.

Als ik op een website kom met kleine letters klik ik weg. 

Misschien heb je een fantastisch aanbod of superscherpe prijzen, maar dat heb ik niet gezien. Ik ben al bij je concurrent.

Daarin ben ik een vrij gemiddelde websitebezoeker. Bij experimenten blijkt steeds weer dat grote letters zorgen dat websitebezoekers langer, aandachtiger én sneller lezen.

 

Webteksten van 12 tot 20 pixels

De kleinste webteksten die ik tegenkom zijn 12 pixels. Moet je kijken hoe klein dat eigenlijk is. En hoeveel fijner een iets groter formaat leest.

Dit is tekst van 12 pixels. Nogal klein, vind je niet? Ooit was dit het standaardformaat, gelukkig kom ik het nu weinig tegen. Met dit tekstformaat moet je echt je best doen om het te lezen.

Dit is 14 pixels. Iets groter maar nog niet echt fijn. Dit kom je online nog wel tegen. Het werkt niet uitnodigend, de tekst is te klein om makkelijk te scannen en snel door te kijken.

Dit is 16 pixels. De tekst is redelijk goed te lezen, ook op kleinere schermen. Toch is het nog niet ideaal. Iets groter zou fijner zijn.   

Dit is 18 pixels. Nu wordt het al een stuk beter. De tekst is prettig leesbaar. Merk je het verschil met de tekstjes hierboven?

Op mijn blog is de tekst nog groter: 20 pixels. Zo maak ik het jou gemakkelijk om de tekst te lezen. Vanaf ieder scherm, en ook als je toevallig slechtziend bent.

 

Oké, grotere webteksten dus. Hoe groot dan?

Ik zou minimaal 16 pixels aanhouden voor je ‘body tekst’, dus de normale tekst op je website.

Voor kleine onderdelen kun je soms wel werken met een kleiner formaat. Belsimpel doet dat bijvoorbeeld, zodat je aandacht niet te veel wordt afgeleid van de telefoons:

Voorbeeld kleine letters

 

 

 

Waarom zijn webteksten vaak zo klein?

Ik denk dat dit stamt uit de begintijd van het internet. 

Veel boeken hebben kleine letters. Dat scheelt printkosten. En als 12 pixels groot genoeg is voor een boek dan ook online, dacht men.

Kleine letters betekent bovendien dat je minder hoeft te scrollen. Dat lijkt gebruiksvriendelijk. Zeker toen mensen nog niet zo gewend waren aan scrollen. 

Daarbij: de concurrentie was beperkt en internet traag. Je kon niet even snel tien aanbieders vergelijken.

Hierdoor kregen web templates, de basis-webdesigns om je eigen website mee te ontwerpen, vaak een standaard letterformaat van 12 of 14 pixels. En omdat iedereen dat gebruikte, bleef het de standaard.

Maar het internet is veranderd. Gebruikers zijn kritischer, sneller en hebben andere verwachtingen.  

En bovenaan dat lijstje verwachtingen staat: gebruiksvriendelijkheid.

 

 

Grotere letters zijn gebruiksvriendelijker. 

Je maakt het lezers zóveel gemakkelijker.

Waarom zouden zij hun best moeten doen om je webteksten te lezen? Zij hebben geen reden om per se op jouw website te blijven.

En met kleine, priegelige teksten geef je ze meteen een reden om niet te blijven. 

Als ik op zo’n website beland, met kleine letters, vraag ik me af: als jij niet eens je best doet op een klantvriendelijke website, ben je met andere dingen dan wel klantvriendelijk?

Steeds meer bedrijven kiezen dus voor grotere webteksten:

  • Telegraaf.nl: 16 pixels
  • Mediamarkt.nl: 16 pixels
  • Groenlinks.nl: 18 pixels
  • Nos.nl: 18 pixels
  • Coca-cola.nl: 25 pixels

Blijf jij hangen bij een formaatje van 14 of zelfs 12 pixels, dan ben je ’n beetje ouderwets.

 

Zien wat je tekstformaat is

Nou heb ik het steeds over het tekstformaat. En misschien denk jij ondertussen, leuk hoor Daniëlle maar ik weet toch niet welk tekstformaat ik heb?

Snap ik. Gelukkig is er een makkelijke manier om dat te bekijken. 

Ga naar je website. Klik met je rechtermuisknop op een stuk tekst. In het menu dat verschijnt kies je ‘Inspecteren.’ Je ziet dan dit:

Voorbeeld Inspecteren

In de zoekbox kun je ‘font-size’ typen, dat is namelijk het stukje code wat we zoeken. Als je omlaag scrollt kom je, als het goed is, iets tegen wat er ongeveer zo uitziet:

Voorbeeld Font size

Het kan per website een beetje verschillen:

Ander voorbeeld Font size

Achter font-size zie je een getal. Dat is het tekstformaat.

Meestal staat dit in pixels (px). Het kan ook in pt of ems. In dat geval vind je hier een omrekentabel: https://simplecss.eu/pxtoems.html

 

 

Het leukste van de ‘Inspecteren’-functie

Je weet nu het huidige tekstformaat van je website. Of van een willekeurige andere website, want je kunt deze functie overal gebruiken.

Maar het leukste van Inspecteren is: je kunt alles aanpassen, zonder dat je de website daadwerkelijk verandert. Alleen jij ziet de veranderingen, niemand anders. En als je de pagina ververst is alles weer normaal. 

Je kunt dus zelf volop experimenteren met het tekstformaat. 

Probeer maar! Verander het aantal pixels van de tekst. 

Dat doe je door te klikken op dat stukje tekst (dus bijvoorbeeld op ’20px’). Dan kun je typen. Kijk wat er gebeurt als je 12px invult, of 16px, of 26px. 

Wat vind je prettig leesbaar? Past het mooi in de layout van je website? Kan je bejaarde buurvrouw het lezen?

 

En? Hoe groot zijn jouw webteksten?

Zijn ze 16 pixels of groter?

Dan hoef je waarschijnlijk niks te veranderen. Al kun je even kijken of je 18 of 20 pixels beter vindt.

Zijn ze kleiner dan dat?

Dan is het tijd om dat aan te passen. 

Gebruik de Inspecteren-functie om zelf te zien welk tekstformaat jij prettig vindt voor je webteksten. Dan kun je het daarna zelf aanpassen in je website (of je vraagt ’t aan je webdesigner). 

Enne, ben je eigenlijk sowieso niet zo tevreden over die webteksten? Laat het mij dan even weten. Schrijf ik nieuwe webteksten voor je.

 

Over tekstschrijver Daniëlle Kelder

Je las zojuist een blogartikel van mij. Leuk dat je op mijn website bent!

Ik schrijf webteksten en andere (online) content voor ondernemers.
Ben jij op zoek naar een tekstschrijver? Ik help je graag met:

Meer weten over mij?

Dit artikel delen? Vind ik leuk!