Waarom ik je NIET welkom heet op mijn website

Welkom op website

Kijk.

Als je een winkeltje hebt, en er loopt iemand naar binnen, is ‘hallo, welkom’ best oké. De klant voelt zich verwelkomd, je hebt een opening voor een gesprek. Je hebt contact.

Online werkt dat niet.

Bezoekers van je website willen iets kopen of iets weten. En snel een beetje.

Ze zitten niet te wachten op:

  • Welkom op mijn website
  • Welkom op de website van knutselclub Boetseerklei
  • Wij heten u van harte welkom op onze website

Er is namelijk geen contact.

Geen vriendelijke glimlach, geen opening voor een gesprek. Geen wederzijdse communicatie.

Een welkomsttekst is vooral een stoorzender.

 

Gebruik je eerste zin niet als deurmat.

DeurmatKen je die Xenosdeurmatten met ‘Welcome home’ of ‘Welkom in dit liefdevolle huis?’

Dát is een welkomsttekst.

Overbodig en ongeïnspireerd.

Welkom op de website van knutselclub Boetseerklei geeft bezoekers geen nuttige informatie.

Ze weten zelf ook wel dat ze welkom zijn. Duh. Iederéén is welkom. En dat ze op de knutselclubwebsite zitten, zagen ze al aan het logo. (Want dat heb je wel bovenaan staan, toch?)

Ik begrijp het wel: het klinkt vriendelijk, je ziet het nog steeds op heel veel websites dus het zal wel horen, en direct met de deur in huis vallen is zo verkoperig.

Maar haal die zin toch maar weg.

 

Want je verspeelt de belangrijkste zin op je hele website.

Die welkomsttekst is altijd de eerste zin op de website. Meestal ook de H1-zin. De koptekst.

Dat is de belangrijkste zin op je hele website. Het is de eerste zin is die de bezoeker ziet. Het vormt zijn eerste indruk. En die eerste indruk bepaalt of hij verder kijkt of wegklikt.

Bovendien vindt Google de H1 vrij waardevol. Zet je daar iets nietszeggends? Dan begrijpt Google minder goed waar je website over gaat en kom je lager in de zoekresultaten.

Wat knuselclub Boetseerklei beter zou kunnen schrijven?

  • Spelenderwijs leren knutselen voor kinderen tussen de 5 en 12 jaar!
  • Wil je beter leren tekenen, figuurzagen of pottenbakken? Met onze knutselcursussen heb je het zó in de vingers!
  • Leer professioneel kleien en boetseren 

Daarmee zorg je dat lezers en Google direct zien waar je website over gaat.

 

 Vertel direct wat je doet.

Die eerste zin hoeft geen hippe slogan te zijn. Vertel gewoon kort wat je doet. Bij mij staat er bijvoorbeeld:

Jouw verhaal. Mijn woorden.

Het is heel simpel en het beschrijft exact mijn werk. Daar heb je meer aan dan ‘welkom,’ toch?

Vind je het lastig om iets te bedenken?

Doe het dan in stapjes.

Stap 1
Hoveniersbedrijf Pieter doet onderhoud van particuliere tuinen en gemeentegroen, op afspraak of structureel. We werken ook samen met een architect om groenvoorzieningen en tuinen te ontwerpen.

Stap 2
Wij doen ontwerp, aanleg en onderhoud van particuliere tuinen en gemeentegroen.

Stap 3
Voor ontwerp, aanleg en onderhoud van uw tuin of gemeentegroen staan wij voor u klaar! 

De tekst is teruggebracht naar de essentie. En hij is gericht tot de lezer. Het gaat immers niet om jou, maar om wat jij voor die lezer kan doen.

 

Weg met de welkomsttekst!

Ben je overtuigd? Mooi.

Als je nog een welkomsttekst hebt staan, weg ermee.

2018-01-23T13:16:50+00:00