5/5
Algemeen

Zelf webteksten redigeren: in 10 stappen van 'hmm, best leuk' naar 'ja tof!'

20 juni 2019·
Daniëlle Kelder
Blog webteksten redigeren

Heb jij je eigen webteksten geschreven? 

Goed bezig.

Dan is het nu tijd om te redigeren.

Want dat is de truc van goede teksten schrijven.

Schrappen, aanscherpen, herschrijven.

Misschien heb je er al wat foutjes uit gehaald. Maar je wordt snel blind voor je eigen teksten. Je leest over de fouten heen.

Met het stappenplan hieronder help ik jou zelf je tekst te redigeren.

Heb je de tekst nét geschreven?

Sla dit blog dan op en kom over een paar dagen terug.

Het redigeert beter als je met een frisse blik naar je tekst kunt kijken.

Niet net geschreven? Dan kun je van start.

 

1. Verander het lettertype

Ik las deze tip op een ander blog: verander het lettertype voordat je gaat redigeren.

Met een ander lettertype kijk je anders tegen de tekst aan. Dat helpt bij het herschrijven, doordat je minder last hebt van ‘eigen-tekst-blindheid.’

Welk lettertype je kiest maakt (denk ik) weinig uit, zolang het goed leesbaar is. Calibri, Arial, Georgia, Open Sans, Times New Roman zijn allemaal prima.

 

2. Haal foutjes uit de tekst

Je begint met de tekst controleren op foutjes.

Twijfel je over een woord? Zoek het op. Veel mensen vinden een website met taalfouten onprofessioneel, dus voorkom ze.

Let op grammatica en spelling, op goed woordgebruik zoals als/dan en hen/hun, of je consequent bent met ‘u’ en ‘je’, of woorden aan elkaar of los geschreven moeten worden. (Tip: vaker aan elkaar dan je denkt.)

Let ook op punten en komma’s. In lange zinnen is een komma prettig, maar te veel komma’s leest juist vervelend.



3. Bepaal de rode draad

Nu ga je globaal naar de inhoud kijken. Wat is de rode draad van de tekst?

Dit blog heeft als rode draad: jou helpen je tekst te redigeren. Een homepagina heeft als rode draad: lezers kennis laten maken met je bedrijf.

Dit hangt samen met het doel van je tekst: lezers informeren, overtuigen, aanzetten tot actie. De rode draad, de kern van je tekst, helpt dat doel te bereiken.

Als dit ontbreekt merk je dat de tekst van de hak op de tak gaat. Er staat erg veel informatie in en er mist samenhang.

Herken je dat? Schrijf kort op wat je lezers écht moeten weten zodat jij je doel bereikt. Als je wil dat ze iets bij je bestellen moeten ze weten: wat je verkoopt, dat je betrouwbaar bent, praktische info over prijs en levertijd en waarom ze bij jou en niet bij de concurrent moeten bestellen.

Verdeel dat onder in alinea’s en schrap de rest.

 

4. Heb je een titel en tussenkopjes?

Veel lezers lezen niet, ze scannen.

Dat betekent: ze lezen wat opvalt. Titel, tussenkopjes, dikgedrukte tekst, opsommingen.

Die titel en tussenkopjes zijn belangrijk omdat lezers direct zien waar de tekst over gaat (titel) en waar de alinea’s over gaan (tussenkopjes).

Bekijk alleen de titel en tussenkopjes (en heb je die niet, voeg ze dan toe). Als je die leest, heb je dan een goed beeld van de hele tekst?

Zo nee, herschrijf ze dan zodat meteen duidelijk is wat lezers kunnen vinden in de tekst.

 

5. Heeft elke alinea een helder doel?

Je gaat nu steeds verder inzoomen op je tekst.

Bekijk elke alinea: heeft die een duidelijk doel? Is het nuttig en relevant voor lezers?

Onthoud dat lezers ongeduldig zijn. Ze willen vooral antwoord op: what’s in it for me?

Jij bent superenthousiast over je nieuwe koolstofvezel speakers met 48 Watt kanalen, je lezers willen alleen weten wat zij daar aan hebben.

 

6. Let extra op de eerste en laatste alinea

De eerste alinea is je kans om lezers ‘binnen te halen.’ Is die goed, dan lezen ze verder. Is je eerste alinea saai, dan klikken ze weg.

Begin dus niet met een welkomsttekst of een verhaaltje over de historie van je bedrijf. Wat heb jij klanten te bieden, waarom moeten ze voor jou kiezen? Dát zet je in de eerste alinea.

De laatste alinea is ook belangrijk: het is je laatste kans om twijfelaars over de streep te trekken. Eindig met een heldere call-to-action: bestel mijn product, schrijf je in voor de nieuwsbrief, neem contact op.

 

7. Meer witregels

In webteksten gebruik je veel meer witregels dan je geleerd hebt op school.

Kijk nog eens naar dit blog. Veel alinea’s bestaan uit één, twee of drie zinsregels. Veel mensen maken langere alinea’s en dat maakt een tekst minder fijn leesbaar.

En hoe makkelijker jij het je lezers maakt, hoe groter de kans dat ze blijven plakken.

 

8. Schrappen, schrappen, schrappen

‘Schrijven is schrappen,’ die ken je vast wel. Cliché of niet, het klopt.

Je schrijft snel te veel. Schrap je overbodige woorden, dan wordt je tekst beter leesbaar.

Kijk:

Wat is er nu mooier dan genieten van prachtige strakke wanden en plafonds? U wilt uiteraard genieten van uw woning, maar dan zullen zowel de wanden en de plafonds er goed moeten uitzien. Schakel een stukadoor in als dit niet het geval is en geniet nu zelf van het optimale resultaat dat te behalen is in uw woning.

Wat is er mooier dan genieten van prachtig strakke wanden en plafonds? Om te genieten van uw woning moeten de wanden en plafonds er goed uitzien. Is dit niet het geval? Schakel een stukadoor in. Dan geniet u binnenkort ook van optimaal resultaat.

Kijk welke zinnen er korter kunnen. Soms kan je eenvoudig woorden weglaten, soms moet je de zin herschrijven.

Let vooral op zinnen met hulpwerkwoorden als ‘worden, zullen, kunnen,’ etc. “Met goede tuinmeubels zult u vaker in de tuin gaan zitten” wordt bijvoorbeeld “Met goede tuinmeubels zit u vaker in de tuin.”

 

9. Varieer in zinslengte

Misschien viel je nog iets op bij het stukje tekst hierboven. Het origineel heeft 3 lange zinnen, mijn herschreven versie heeft 5 zinnen van wisselende lengte. Dat leest fijner.

Lees je tekst hardop voor. Voelt knullig, doe toch maar.

Dan ontdek je het ritme van de tekst. Als het saai voelt of je hapert ergens zijn dat stukken die je kunt aanpassen.

 

10. Val niet in herhaling

Als je toch hardop leest, let gelijk even op herhalingen.

In het stukje hierboven staat drie keer ‘genieten.’ Dat is irritant. Ontdek je zoiets in je eigen tekst, kies dan een synoniem of herschrijf de zin.

 

Klaar!

Als het goed is heb je nu een kortere tekst met een logische opbouw, fijn leesritme en zonder fouten. Klaar om online te zetten!

Nog een kleine tip, kijk de tekst na een week of 2 nog een keertje door. Soms valt je oog dan op iets wat je eerder niet zag.

Kom je er echt niet uit, heb je hier geen tijd voor of blijf je twijfelen? Neem dan even contact met mij op. Redigeer ik de teksten voor je.

Dit artikel delen? Vind ik leuk!
Tekstschrijver Alkmaar foto

Over tekstschrijver Daniëlle Kelder

Je las zojuist een blogartikel van mij. Leuk dat je op mijn website bent! Ik schrijf webteksten en andere (online) content voor ondernemers.

Ben jij op zoek naar een tekstschrijver? Stuur een bericht.

Scroll naar boven